Motivul real pentru care nu a venit elicopterul SMURD după arsul de la Neamț

3

Deoarece este plină lumea de specialiști, mai ales prin presă, s-a lansat în spațiul public o adevărată dezbatere pe tema motivului pentru care nu a venit un elicopter să transporte pacientul ars în explozia de la Piatra-Neamț. Răspunsul oficial a fost că elicopterul nu a putut veni din cauza condițiilor meteo. De la acest răspuns au intrat în trepidații specialiștii lui pește prăjit care s-au uitat pe geam, apoi pe internet, și au văzut că vremea e frumoasă, și la Piatra-Neamț, și la Iași. De la această constatare legată de vremea prognozată pentru noi, cei care mergem pe pământ, unii care nu înțeleg  cum funcționează lumea s-au grăbit să spună că cineva nu ar fi vrut să trimită elicopterul.

În primul rând, pentru cei care nu știu și nu au observat, nouă, celor care mergem pe pământ, biped, ni se prezintă prognoza meteo pentru noi, adică cei care ne încadrăm în culoarul de zbor al insectelor și avioanelor de hârtie. Este foarte posibil ca pentru noi vremea să fie frumoasă, iar pe muntele Ceahlău, la 2.000 m altitudine, să ningă. Adică la altitudinea de zbor de câteva mii de metri a unui elicopter vremea e posibil să fie foarte neprielnică, cu diverși curenți de aer care pun în pericol deplasarea acestei mașini de zbor. Mai mult de atât, elicopterele SMURD sunt din clasa inferioară a acestor aparate de zbor, având un plafon de aproximativ 6.000 metri la care se pot ridica și capacități tehnice corespunzătoare unui mic elicopter de transport, nu ale unui elicopter de operațiuni de salvare complexe sau activități militare.

Deci, culoarul de zbor al specialiștilor din presă este la nivelul solului, unde pot fi, de exemplu, 20 grade și cer senin, iar prognoza meteo se poate găsi pe internet și unde nu este nevoie nici măcar să înțelegi ce e cu degivrarea. Culoarul de zbor pentru elicoptere este la câteva mii de metri și temperatura poate fi zero grade în timp ce la sol sunt 20, plus curenți de aer de mare viteză, aerul fiind transparent în cazul în care specialiștii de la sol văd cer senin și cred că totul e ok la 3-4 mii de metri altitudine. Mai sus este culoarul de zbor al avioanelor, la peste 8-10 mii metri, unde aerul este rarefiat și fenomenele meteo de la sol inexistente, astfel avioanele evitând vremea rea. Adică, în timp ce la sol specialiștii din presă sunt în mijlocul unei furtuni, la 10.000 metri unde zboară avionul e cer senin și liniște.

Dacă cei care se ocupă cu aviația au spus că nu e bine de zburat cu elicopterul, înseamnă că știau ei ceva. Toată lumea trebuie să înțeleagă că vremea pentru oameni nu e aceeași treabă cu vremea pentru elicoptere sau avioane. Noțiunile sunt total diferite, prognozele sunt altele, iar informațiile de prognozare pentru starea vremii la altitudine nu sunt publice, deoarece nu sunt de interes public.

Desigur că nu vreau să insinuez, ci afirm clar că cei care vin cu alte variante ce contrazic aviația română sunt nedeștepți. E bine ca atunci când se zboară să se ia de bune informațiile ce vin de la turnul de control, nu de la băieții necalificați de pe lângă aeroport.

Iosub Robert

3 Comentarii
  1. Dan spune

    Din pacate, plafonul de zbor al unui elicopter nu este acelasi cu al unui avion de linie , la 9000 m, elicopterul putandu-se deplasa la plafoane mult mai joase, decat acesta, chiar si sub 1000m. Deci explicatia „oficiala” eu personal nu o cred.

  2. Das Reich spune

    – nu este nevoie ca elicopterul sa se ridice la 2000 sau 6000 de metri ca nu avea de traversat ceahlaul si nici alpii.
    – intre un elicopter smurd generatie 1990 si un Mi 6 generatie 1960 e drum lung. foarte lung.
    – nu sunt un specilist – dar sa transferi un ranit la granita dintre judete dintr o ambulanta in alta mi se pare o procedura ciudata.
    – oricat de ironic s ar dori articolul – domnul ziarist a auzit de inchiderea aeroportului iasi datorita conditiloor meteo?

  3. Paul spune

    Probabil CINEVA ar fi vrut să i vadă pe cei de la SMURD in Acțiune prin lacuri , munți, văioagă, râpă ,Ce mai elicopterul Daună Totala , echipajul și pacientul Soarta celor D zeu sa i odihnească! De au prăbușit la ,, Butoaie,, in lac ,acum câțiva ani . Cel mult ,, Specialiștii de la sol, ptr a Nu avea nici un Dubiu, pot contacta pe cei de la I G A V care au și ei niște elicoptere , MI-L 8 și întrebați dacă ale lor au avut ore de zbor ,misiuni .

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate