LECTURA- SURSĂ CONSTANTĂ DE REDESCOPERIRE: Exemple de bune practici

0

Fiecare dintre noi, dascălii, ne gândim din ce în ce mai des ce putem face să readucem în atenţia elevilor noştri pasiunea pentru lectură, mai ales că se dovedeşte în continuare că aceasta este indispensabilă în formarea personalităţii elevului. Frământată de acelaşi gând, am căutat îndelung o modalitate de a insufla învăţăceilor mei dragostea pentru lectură. După încercări dezamăgitoare, marcate de refuzuri categorice, am hotărât cu timiditatea învinsului dar cu speranţă în suflet, să aplic noi stategii prin care elevii să îmi împărtăşească dragostea pentru lectură.
M-am hotărât să fac orice mi-ar sta în putere să realizes acest ţel. După o îndelungă reflecţie am hotărât ce metodă să abordez. Am decis să le stârnesc copiilor curiozitatea: am pregătit hârtie colorată, carioci, foarfece, panouri din carton, fără ca aceştia să ştie ce vom face. Împreună am început să confecţionăm un panou frumos decorat la care fiecare a contribuit cu entuziasm. Elevii au participat cu mult interes, muncind în echipe pentru a finaliza neîntârziat sarcina propusă şi a afla despre ce este vorba. Am decupat bucăţi de hârtie colorată pe care elevii au scris litere, am lipit panoul pe perete şi au descoperit în cele din urmă că vor fi călători în Galaxia Lecturii.
Reacţia lor a fost uimitoare. Sala de clasă a răsunat de strigăte de încântare, chiar dacă , în fond, este vorba de marea problemă- cititul.
Elevii s-au arătat dispuşi să cucerească stelele din galaxie şi să fie exploratori ai lecturilor propuse pe acestea. Toţi şi-au dorit să fie călători, să exploreze lumi necunoscute. De atunci ei îmi prezintă cu mândrie fiecare stea cucerită.
Chiar dacă, în momentul iniţial al propunerii proiectului am înţeles că primul gând al lor a fost la nota ce vor urma să o primească, am constatat cu bucurie că atitudinea elevilor s-a schimbat. Au descoperit plăcerea lecturii, şi-au însuşit cu mândrie rolul de călători în Galaxia Lecturii.

Trecând de acest nivel, elevii şi-au luat în serios şi rolul de scriitori. Au demonstrat acest lucru elevii claselor a V-a şi a VI-a care au răspuns cu interes propunerii de a deveni scriitori. Temători la început, dar dornici să creeze, au conştientizat că primul pas pe care trebuie să îl facă este să citească pentru a putea avea un reper. Tema propusă- Basmul Toamnei- a fost imediat îndrăgită. Elevii au început să cerceteze noţiunea de basm, cum altefel decât citind creaţii apaţinând acestei specii literare. Au citit, de asemenea, şi creaţii ce au ca temă toamna. Prima mea dorinţă, cea de a-i determina să citească din proprie iniţiativă, nu speriaţi de iminenţa unei note mici, s-a îndeplinit.
Ca un plus al primei realizări, fiecare dintre ei a scris cu multă migală câte o cărticică. Nu mică mi-a fost mirarea în ziua prezentării cărţilor, când am constatat implicarea totală a elevilor. Ca şi spaţiul din jur să fie în asonanţă cu tema cărţilor create, au decorat sala de clasă extraordinar: frunze multicolore împodobeau mesele anoste, stoluri de păsări din carton păreau gata să plece de acolo direct în ţările calde, toamna părea să- şi fi revărsat abundenţa, căci coşuri pline de fructe şi legume se aflau la tot pasul. Micii scriitori, emoţionaţi şi serioşi păreau să fie ei înşişi peronaje ale basmelor create. Şi-au prezentat cărţile în aplauzele furtunoase ale colegilor, ca pe nişte comori.
Am asistat la acest spectacol al creaţiei, uimită că iniţiativa mea, aparent fără sorţi de izbândă a reusit nu doar să conştientizeze elevii de importanţa lecturii ci să îi determine să- şi obiectiveze experienţa şi să devină ei înşişi furnizori de lecturi.

Profesor Marina Sima
Şcoala Gimnazială Episcop Melchisedec Ştefănescu Gîrcina

aplicatie android ziar neamt

telegram ziar piatra neamt

la flamma piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate