Interviu cu Alexandru Filip, manager al destinației turistice Piatra-Neamț #HaiLaPiatra

1

Municipalitatea vrea să resusciteze turismul la Piatra-Neamț printr-o Organizație de Management al Destinației (OMD).  Propunerea pentru funcția de manager al destinației Piatra-Neamț în persoana lui Alexandru Filip a fost acceptată pe 24 februarie de către Consiliul Director al Organizației de Management al Destinației Turistice Piatra-Neamț. La conducerea acestuia, ca președinte, se află Andrei Carabelea, iar alături de el, în poziția de vice-președinte, este Francesco Capuano (proprietarul Berăriei Nenea-Iancu). Consiliul este completat cu următorii membri: Cătălin Roca (Central Plaza Hotel), Dumitrița Luncanu (La Caiace & Maia Outdoor), Constantin Brâu-Roș (Balad’or), Ciprian Șlemco (Hello Bucovina & Casa „Dor de Maria”) și Alina Ferenț (Primăria Piatra-Neamț).

Pentru a afla cine este Alexandru Filip și ce anume se dorește a se face pentru creșterea potențialului turistic al Perlei Moldovei vă prezentăm interviul de mai jos cu acesta:

R: Cum ați ajuns în poziția de manager de destinație turistică? Prin ce procedeu de selecție ați ajuns să ocupați această funcție?

Alexandru Filip: Am purtat mai multe discuții în ultimul an cu domnul primar Andrei Carabelea despre turismul pietrean și potențialul său. Am intrat în dialog cu dumnealui, el știind cu ce mă ocup și că sunt pietrean la origine, intenția sa fiind de a pune mai mult în valoare Piatra-Neamț ca destinație turistică. Am dezbătut mult situația asociației ce urma să se transforme în Organizație de Management al Destinației turistice și mi-a făcut propunerea de a mă implica mai mult, sub o formă sau altă, în a crește turismul din Piatra-Neamț. După ce mi-am dat acceptul de principiu de a-mi asuma un rol mai activ, au urmat discuțiile cu membrii asociației și cu cei din consiliul director despre viitorul OMD-ului. Am prezentat în fața tuturor celor interesați din industria HoReCa viziunea mea despre strategia de marketing turistic pentru Piatra-Neamț, primind un feedback pozitiv, iar ulterior membrii consiliului au analizat CV-ul meu profesional în cadrul procedurii de selecții.

Propunerea oficială de a deveni manager al destinației turistice a venit din partea primarului Andrei Carabelea și ea a strâns votul unanim al membrilor colegiului director întrunit în ședința din 24 februarie. M-a bucurat susținerea importantă pe care am primit-o din partea tuturor celor din HoReCa în perioada premergătoare votului, cei care încă nu erau membri în asociație depunând adeziunea și devenind parte a efortului de dezvoltare a turismului din Piatra-Neamț prin intermediul OMD-ului.

R: Ce alte proiecte/activități similare la nivel de localități ați mai condus?

Alexandru Filip: Tipul acesta de organizație, al cărei scop este promovarea turistică a destinației, e de dată mai recentă, fără să existe legislație pentru ele până de curând. Au existat câteva exemple punctuale, cum ar fi Oradea, unde sub forma unui ONG s-a coordonat toată activitatea turistică. Deci, practic, suntem la început în toată țară cu acest tip de activități. Deja apar primele OMD-uri recunoscute oficial de Ministerul Turismului și, în scurt timp, în urma finalizării dosarului, și noi la Piatra-Neamț vom primi acest statut.

Revenind la experiența mea în domneniu, am ales turismul de foarte devreme, când m-am îndreptat spre Facultatea de Geografie a Universității București, studiile de licență și de masterat avându-le în acest domeniu. Au urmat 10 ani în care am creat și coordonat proiecte de marketing în turism, am pus pe picioare un proiect turistic (o pensiune în Delta Dunării), am lucrat în social media marketing pentru o companie aeriană importantă și multe altele. Dar cele mai relevante proiecte privind destinațiile turistice locale pe care le-am făcut au avut ca obiectiv promovarea lor prin intermediul influencerilor digitali. #priNeamt este proiectul meu de referință aici. Am inițiat și organizat patru ediții de succes (între 2012 – 2014), având ca parteneri atât autoritățile locale (Consiliul Județean Neamț și Primăria Piatra-Neamț), cât și antreprenori din turism. Ediția a treia a adus atunci la Piatra-Neamț 60 de bloggeri, 40 români și 20 străini. Conținutul produs a generat atunci milioane de vizualizări cumulate în mediul online, devenind una dintre cele mai ample acțiuni de promovare, nu doar a județului Neamț, ci la nivel național. Amintesc cu acest prilej și #EnjoyBucharest, #ExploreDobrogea, #ATRADoftana, #Recultivatur sau #EnjoyHD, alte proiecte asemănătoare pe care le-am organizat având același obiectiv: să ajutăm la promovarea și dezvoltarea turistică a României, folosind în special marketingul digital.

R: Care este ținta activității dumneavoastră? Ce vreți să obțineți după primul an de activitate?

Alexandru Filip: Primul an va fi anul de construcție, în care vom pune bazele sănătoase ale promovării turistice profesioniste pentru Piatra-Neamț. Vom construi nucleul echipei de execuție, brandul turistic local, strategia de marketing și un minim calendar de acțiuni punctuale.

Sunt construit profesional în așa fel încât să pun accent pe pași înainte, oricât de mici, încă de la început. Așa că în următoarele luni se va vedea un progres în ceea ce privește comunicare digitală a destinației turistice Piatra-Neamț, sub un brand turistic nou și prin intermediul unor proiecte și acțiuni punctuale.

Recunosc că e greu de setat obiective măsurabile în acest prim an, dată fiind etapa de construcție. Ce știu însă cu exactitate e că am identificat principala problema a tursimului din Piatra-Neamț: media extrem de mică de înnoptare în unitățile de cazare (de doar 1,5). Deci, obiectivul principal prin tot ceea ce urmează să facem este creșterea acestei medii și sunt sigur că rezultatele se vor vedea începând cu anul viitor. Asta va duce implicit și la creșterea volumului de turiști (azi la un nivel mic, de circa 50.000) și la creșterea gradului de ocupare a unităților turistice (de doar 18%, jumătate din media națională).   

R: Câți bani estimați că se vor cheltui anual pentru activitatea pe care o conduceți?

Alexandru Filip: Bugetul estimat a fost deja creionat: aproximativ 65.000 de euro. El este compus din 30.000 de euro contribuție a Primăriei Piatra-Neamț, încă aproximativ 30.000 de euro din taxa hotelieră și în jur de 5000 de euro de la membrii cotizanți ai asociației. Poate că pare puțin pentru un oraș care aspiră din nou la un loc important pe harta turismului românesc, dar sunt sigur că se pot face lucruri bune și cu bani puțini. Rezultatele vor aduce și finanțări mai mari, care ne vor permite ulterior și proiecte mai ambițioase.

R: Care considerați că sunt punctele principale care ar trebui promovate la Piatra-Neamț?

Alexandru Filip: Am crezut mereu că Piatra-Neamț este un oraș cu un potențial turistic important. Cadrul natural este deosebit și reprezintă un punct forte. În plus, avem și o istorie și o cultură bogate. Ba mai mult, avem o infrastructură turistică dezvoltată, oferta HoReCa e diversificată, iar agenda de evenimente este atrăgătoare (amintesc aici Vacanțele Muzicale, Tare ca Piatra, Filmul de Piatra, Kult Fest, dar mai sunt multe altele). Toate acestea la un loc îți oferă posibilitatea să spui turistului o poveste închegată și să-i oferi șansa să facă parte din ea petrecând câteva zile aici.

La fel de importantă pentru potențialul turisticul al orașului este poziționarea în raport cu alte atracții turistice: ajungi în cel mult o oră în Cheile Bicazului, la barajul Bicaz, în întreaga zonă Târgu-Neamț (cu Cetatea, numeroase mănăstiri și Parcul Național Vânători), la Hanul Ancuței și în multe alte locuri. Asta îți dă posibilitatea să convingi turistul că poate înnopta la Piatra-Neamț mai mult zile, având astfel posibilitatea vizitării întregului nostru județ.

R: Ce produse turistice aveți de gând să faceți?

Alexandru Filip: Mi-aș dori să valorificăm întâi tot ce Piatra-Neamț are de oferit din punct de vedere turistic. Exact cum o fac grecii, unde în spatele oricărei „pietre” cu ceva istorie găsești o poveste. Nu îmi doresc să practicăm un marketing mincinos, dar dacă o clădire anume, un colț de stradă sau o personalitate născută aici au povești interesante de spus, toate acestea vor deveni părți componente din noul produs turistic oferit de orașul Piatra-Neamț.

Mai concret, intenționăm să construim o serie de rute „la pas” și să împingem turiștii și spre zone mai puțin cunoscute, cum e de exemplu Lacul Bâtca Doamnei. Important e să nu pară că avem ceva de oferit doar în centrul orașului. O parte dintre aceste rute se vor completa odată cu finalizarea pistelor de biciclete și a sistemului de bike-sharing care vor face și mai facilă vizitarea lor. Aduc aminte și de traseele montane aflate deja în execuție. Unul a fost deja finalizat – cel spre Trei Căldari – și mai urmează încă nouă. E important să știi, atât ca turist cât și ca localnic, că poți face un traseu în natură unde există informații, semne călăuzitoare, un timp estimat pentru parcurgerea traseului și alte lucruri care să facă natura și mai atractivă. Asta vor aduce traseele de pe dealurile care înconjoară atât de frumos Piatra-Neamț.

Cât despre investițiile Primăriei în proiecte noi cu caracter turistic, aici va depinde de posibilitățile pe care bugetul orașului ni le va oferi. Am avut deja o discuție cu toată conducerea instituției în această privință. Voi fi implicat în absolut toate deciziile care au legătură cu turismul, fiindcă sunt aici pentru a contribui cu toată experiența și cunoștințele mele, nu doar cu expertiza de marketing.

R: Cum ați putea fi ajutat în activitatea dumneavoastră de instituțiile sau antreprenorii din Piatra-Neamț?

Alexandru Filip: Așa cum unii au făcut-o deja în aceste puține zile de când am intrat în contact cu ei: prin înscrierea în asociație. Sunt de părere că unde-s mulți, puterea crește. Și există un interes comun al antreprenorilor și al administrației locale, acela de a atrage cât mai mulți turiști, care cred că-și poate găsi foarte bine aplicarea prin intermediul acestui OMD.

M-am bucurat enorm să văd că luna aceasta s-au înscris în asociație 12 membri noi: Hotel Ceahlău, Atlas Aparthotel, Casa Moldoveană, Casa Dimineți în Cerdac, Casa „Dor de Maria”, Berăria Nenea Iancu, Tequila Bowling, Dante Cafe, La Caiace, AER, Asociația „Rock a Bite” și Pasta Friends. Alături de ei îi avem deja pe cei 5 membri fondatori care și-au reîntărit angajamentul: Central Plaza Hotel, Restaurant Balad’or, Restaurant Cocoșul de Aur, Restaurant Il Viaggio și Agenția Optim Tour. Momentan, împreună cu Primăria Piatra-Neamț, sunt în total 18 membri în OMD, într-o etapă încă de incubare a organizației noastre. Cred că e un început foarte promițător și sunt extrem de încântat să văd că entuziasmul pentru turism a fost resuscitat la Piatra-Neamț.

R: Cât credeți că ar trebui investit ca buget anual în promovarea produselor turistice care vor rezulta din munca dumneavoastră și a echipei pe care o veți coordona?

Alexandru Filip: Consider că înainte de toate ar trebui să ne concentrăm pe crearea echipei, ca să fim perfect funcționali în cel mai scurt timp. În viitorul apropiat ar trebui să cooptam un asistent executiv, cu responsabilități inclusiv pe zona de concierge, fiindcă vom avea biroul în centrul de informare turistică din apropierea hotelului Central. În sezon, din mai până în octombrie, ne-ar plăcea să angajăm un consultant de turism strict pe program de weekend. Poate un student pietrean dornic de muncă și învățare, vom vedea. Vom reuși astfel să menținem funcțional centrul de informare turistică pe tot parcursul săptămânii, lipsa unui astfel de loc funcțional și la zi cu informațiile turistice fiind o problemă reală în numeroase centre turistice din țară.

Ulterior, poate spre finalul anului, am putea să ne extindem echipa și spre direcția de marketing, cu un coordonator dedicat. Momentan eu mă voi ocupa și de asta. Așadar, bugetul din acest an va fi alocat în primul rând pe funcționarea organizației și mai puțin pe cheltuieli consistente. Vom avea însă și câteva investiții punctuale, pe chestiuni ce vizează nevoi elementare în marketingul de destinație: conceptul brandului turistic local și realizarea unei noi identități vizuale, transformarea centrului de informare într-un loc cu adevărat plăcut și folositor turiștilor (și nu doar), dar și testarea unor campanii targetate de promovare digitală (prin ads).

R: Ce ar mai trebui să știe pietrenii despre ce urmează să faceți dumneavoastră?

Alexandru Filip: În clipa de față lucrăm la realizarea brandului turistic local și la relansarea vectorilor de marketing: pagina de Facebook, contul de Instagram și aplicația de mobil. Fiindcă sunt fanul declarat al transparenței și fiindcă doar așa cred că se poate construi ceva temeinic, vom construi și un site simplu de prezentare a organizației unde vom face publice toate informațiile legate de buget (cheltuieli, încăsari). În paralel, lucrăm la finalizarea dosarului de avizare ca OMD constituit legal la Ministerul Turismului și sper ca în scurt timp să anunțăm acest lucru.

Profit de ocazie pentru a-i ruga pe pietreni să aibă încredere că Piatra-Neamț poate redeveni o destinație turistică importantă a României. Am revenit înapoi acasă, la Piatra-Neamț, cu gândul de a face din nou treabă pentru orașul meu natal și aș avea nevoie de sprijinul lor. Cu răbdare, seriozitate și profesionalism, n-am niciun dubiu că în curand vom auzi din ce în ce mai mulți români (și nu doar) spunând #HaiLaPiatra.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. Radu spune

    Nu pot sa nu remarc ca niciuna din destinatiile turistice reale (unde ai ce sa vezi, ce sa faci și unde sa stai) nu are manager de destinație. Pentru simplul fapt că nu exista funcția asta decât dacă vrei sa ambalezi balegarul și sa-l vinzi ca halva. Adică sa umbli cu cioara vopsita. Și da, atunci ai nevoie de un mâncător de rahat care sa-ti dea cu var situația pana nu se mai vede mucegaiul. Problema e ca nu rezolva nimeni cei trei MUST HAVE: ce sa vezi, ce sa faci și unde sa stai. E vorba doar de pescuit fraieri care sa cheltuie bănuți pe aici, sa suplinească impotenta autorităților locale de a produce plus valoare sau de a aduce pe alții care sa o facă. Pacat ca sunt și nume care se murdăresc prin asociere cu Carabelea și cu spoitorul de destinații….

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate