Drumuri de 40 de bani facute cu milioane de euro

6

Nu vom dezbate problema milioanelor de euro cheltuiti in Neamt pe drumuri facute in bascalie pentru ca intelegem ca deja este in documentare acest subiect la o televiziune locala si urmeaza dezvaluiri socante. Presupunem ca veti afla cum cei care fac drumuri trebuie sa subcontracteze unele lucrari celor indicati de cel care semneaza sau veti afla cum se fac smecheriile in acest domeniu  si am toata increderea ca  acest subiect este luat deja la „tinta”. Noi vom dezbate problema calitatii cailor de rulare proaspat facute in judetul Neamt.


Facand parte din categoria de soferi care ruleaza cu viteza, sunt ingrozit de ceea ce vad pe soselele nemtene proaspat refacute. Trecand peste raul de mare provocat de tangajul masinii la viteza si peste curatatul soselelor care este facut de vant, ploaie si timp, nu inteleg cum dintr-un drum reabilitat de jumatate de an sare asfaltul ca floricelele de porumb. Cei care fac aceste lucrari de proasta calitate si mai ales cei care proiecteaza si permit folosirea agregatelor de rau sau a altor materiale ieftine in locul celor de cariera cred ca sunt cel putin inconstienti.
Un expert in drumuri care lucreaza pentru o mare companie din Germania imi spunea ca daca un drum neimportant din Germania ar fi facut in halul in care se fac la noi drumurile judetene, nu numai ca proiectantul, constructorul si restul celor implicati ar fi dati afara, dar ar fi si  judecati, condamnati si pusi la plata reconstructiei pentru ca intr-o tara civilizata daca se produce un accident din cauza unei gropi sau a unei denivelari ,sigur cineva face puscarie.
Cum a inceput sa dea putin caldura am mers pe drumul ce duce de la Izvoare la Dumbrava, un drum proaspat refacut si caruia nu prea ii intelegem utilitatea la un trafic mediu de o masina pe ora, dar trecem peste acest aspect. Dupa cum va spuneam, pe drumul cel frumos au inceput sa sara bucati din asfalt pentru ca: si aici scuzele pe care le poate gasi constructorul sau proiectantul sunt foarte multe, dar inutile si chiar nu ne intereseaza. Sper sa nu fie niciodata cazul ca un proiectant destept  sau un executant destoinic sa explice  de ce o pana de cauciuc combinata cu o gaura in asfalt a omorat un om.
In cadrul aceleiasi plimbari am fost sa vizitez si noul drum Girov-Roznov, inventia CJ, care, pe langa asfaltul cu gauri de 40 de bani, a inventat si niste damburi pe calea de rulare care este intrerupta de un nefericit sens giratoriu. Cu tot respectul pentru cei care hotarasc soarta rutiera pe drumurile judetene, dar cred ca se aflau intr-o pana neuronala cand au pus acel giratoriu. Am gandit initial ca a fost o greseala si o vor remedia, dar nu ,domnilor, acesti oameni sunt diabolici. „Sa gresesti este uman, dar sa perseverezi in greseala este diabolic”. Pui un sens giratoriu nefericit si vezi ca ai un accident, doua accidente, trei accidente, patru accidente, cinci accidente, sase accidente, sapte accidente, opt accidente, noua accidente, dar, VAIII!!!, la al zecelea accident iei si desfiintezi nefericirea. Nu e cazul la noi, probabil cineva vrea sa doboare vreun record de accidente.
Dar sa revenim la drumuri. Dupa cum va spuneam si in alte articole, caile de rulare proaspat refacute si care au in acte garantii de 7 ani sunt deja defecte, ceea ce inseamna ca va veni bravul constructor si va face acea lucrare inteligenta, transformand gropile in damburi, care in loc sa ne rupa o roata, ne arunca pe tarla.
Pentru a nu cadea in pacatul carcotelii, am cerut si parerea persoanei care se ocupa de drumuri la Consiliul Judetean, domnul Iancu Adrian.
Explicatiile tehnice date de domnul Iancu au fost corect argumentate. Se pare ca de la Bucuresti se hotaraste care drumuri sunt de categoria 1 si care de categoria 2, 3 etc., ca si cum vietile celor de la sate sunt mai putin importante decat ale celor de la oras si ni s-a explicat la fel de bine argumentat ca ceea ce spune proiectantul aceea se realizeaza si nu prea este loc de abateri, deoarece se fac in permanenta analize ale asfaltului si ale materialului folosit, iar ultima problema, deloc de neglijat, ar fi aceea ca nu sunt bani. Dupa cum ne spunea domnul Iancu, un drum judetean costa pe km cam 20 % din valoarea unuia national, plus ca fundatiile drumurilor judetene au fost concepute pentru un anumit trafic si o anumita sarcina care, in timp, au fost depasite si astfel se explica tangajul masinii la viteza. Iar daca ar fi sa se construiasca un drum de la zero cu fundatie, materiale de calitate si tot ce trebuie, Consiliul Judetean ar putea sa realizeze cam 3 km de drum.
Am cercetat si noi aceste aspecte si din punct de vedere tehnic asa este in mare parte. Daca proiectantul spune sa se faca soseaua cu plastilina, asa se executa. Acum ne intrebam: oare proiectantul nu stie  care e diferenta intre agregatele de rau si cele de cariera, oare nu stie proiectantul cum e cu asfaltul cu celofibra si cum e cu cel fara, sau stie si il cam doare in cot ca un om poate sa moara odata din cauza unei bucati de asfalt lipsa dintr-un drum proiectat de el? Nu dorim raul nimanui, dar daca, ipotetic, un proiectant proiecteaza un astfel de drum cu materiale de proasta calitate si o ruda de-a lui nu mai vine acasa de pe acel drum, se mai poate indrepta vreodata aceasta greseala? Oare sa nu stie domnii proiectanti, executanti si cei care comanda o astfel de lucrare ca distanta de franare pe un asfalt de calitate este cu mult redusa fata de distanta de  franare pe chestiile cu piatra de rau facute la noi? Oare sa nu stie acesti oameni destoinici ca 1-2 metri de frana fac diferenta intre viata si moarte sau conteaza doar ce au ei in buzunare?

Inchei acest articol amintindu-mi cum, mergand pe un drum nemtean, pe timp de noapte, am intalnit brusc un mare crater in sosea. Deoarece aveam viteza si o oarecare experienta in situatii limita pe sosea, am stiut  sa nu ma sperii si sa nu ating frana, reusind la limita si cu ceva noroc  sa nu pierd controlul masinii, dar in spatele meu, la cativa metri distanta, venea un bacauan care, vazand groapa, s-a speriat, a calcat frana, ceva la directia rotii stanga fata i s-a strambat si am vazut in oglinda retrovizoare cum se lanseaza de pe o ridicatura de la marginea drumului si cum decoleaza, aterizand la scurt timp pe tarla. In cazul relatat, respectivul nu a patit nimic, doar directia masinii a fost afectata. Dar daca se intalnea cu un copac in excursia sa scurta in afara partii carosabile?

MORALA: Inainte de a incepe iarna, am atras atentia ca asa se va intampla pana in primavara Asfalt smecher la Neamt, dar ce stim noi? Este foarte important de retinut pentru cei care sunt atentionati de articolele noastre sa inteleaga ca ceea ce sesizam nu moare asa . Urmarim subiectul si revenim sa spunem ca am avut sau nu dreptate. Speram sa nu fie nevoie niciodata sa revenim cu articole despre decese din cauza starii drumurilor, caci va asiguram ca familia indoliata va avea acces la dovezi clare ca cei responsabili au cunoscut si ingnorat situatia. Cineva odata si odata trebuie sa raspunda cu capul cand viata oamenilor este pusa in pericol.

I.R.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
6 Comentarii
  1. dismerdatu spune

    Buna Ziua ! La noi totul este totul facut de mintuiala si in batjocura. Eu circul de 20 de ani in Europa , si ca sa fiu obiectiv facem o compazratie intre asfaltarea soselelor din Ungaria o tara vecina si din fostul bloc rasaritean ca si noi. Va precizez caci este incomparabil de 20 de ani nu am vazut asfalt gaurit cu toate ca subsolul teritoriului Ungariei este mai putin rigid ca cel din zonele muntoase ala Romaniei , cum se explica ca soselele asfaltate in Ungaria sint rezistente si tin zeci de ani iar la noi in Romania o iarna si o vara .
    In niciun caz NU se poate compara calitatea, planitatea soselelor din Ungaria cu porcariile de la noi prestate de magnatii lui Basescu , domnii Casuneanu si Umbrarescu , si culmea COSTUL constructiei unui km. de asfalt in Ungaria este de 6 ori mai mic ca in Romania, uite unde se duc banii de pensii si salarii ala romanilor. Culmea ironiei acesti excroci legalizati cer continuu solidaritate……Antecomentatorii care spun ca drumurile sint bune in judetul Neamt probabil au vorbit in necunostinta de cauza , ori au niste interese si benificii de pe urma prestatiei ridicole cu care se construiesc soselele in Romania , sau poate e ruda cu dl. Casuneanu SPECIALIST in drumuri ASFALTATE speciale la care dupa citeva luni de zile apar multiple gauri….. autocreindu-si posibilitatea sa mai incheie din nou Contracte cu Ministerul Transportului de miliarde de euros care le impartesc in culise toti mafiotii care ne conduc…!

  2. gyovy spune

    Hai! Bine! Las-o pe aia cu tembelu`!Apreciez faptul ca esti destul de operativ.Daca pot spune asa.Eu merg pe acolo des.Sunt sofer de camion.Poate te surprinde.Am mers la coborare si cu 97km/h.Sa dea dracu` daca se simte ceva,decat o rulare absolut normala,combarabil chiar cu cel de pe o autostrada.Iar sensul giratoriu,este absolut de laudat.Stiu ca imediat dupa ce l-au amenajat,din cauza proastei semnalizari a fost cel putin un accident,cand un camion aproape a trecut peste scuar.Absolut condamnabil.De acord.Dar acum este foarte bine semnalizat.Gandeste-te te rog,ce ar fi insemnat ca pe timp de noapte sa mergi spre Dochia dinspre Izvoare si sa nu apreciezi corect viteza unui camion,in conditiile in care tu trebuie sa cedezi trecera! Eu chiar nu inteleg tonul articolului,care dupa mine este vadit tendentios.P.S.Am mers pe acolo si cu doua autoturisme de marci diferite.Am atins 140km/h si nu am nici o indoiala in ceea ce priveste calitatea acelui drum.

  3. gyovy spune

    Citesc sai eu abia acum acest articol si cred ca sunteti cu capul.Si cel care l-a scris si cei care comenteaza.Unde mama dracu` aveti voi denivelari pe drumul Girov-Roznov? Sunteti nebuni?Se vede clar ca este un aticol tendentios.Cum era aia cu „noi nu avem pe nimeni in spate”? Penibil.Te invit bai I.R.,la un drum,impreuna,Girov-Roznov.Esti tembel rau baiatule.Aprorpo! Si cainele meu are un nume.Daca mai iau unul,o sa-i spun I.R.

    ADMIN :
    Daca pozele din articol ti se par trucate ti le putem da separat sa le analizezi si sa ne acuzi . Intradevar la drumul Izvoare – Dumbrava am mers din nou si in zona unde pozasem acum e ok totul . Vom merge din nou si pe Girov – Rovnov dar nu prea aveau ce sa schimbe acolo . Iar despre denivelari , incearca o viteza de rulare mai mare ca sa intelegi sau intreaba orice specialist daca exista macar un drum in Neamt care sa aiba o fundatie corespunzatoare traficului actual si vei afla ca de acolo vin problemele de planeitate .
    Iar despre partea cu tembelu 🙂 vezi tu uneori mai scriu si tembelii cate ceva pe net 🙂

  4. Razvan spune

    Suntem prea putini cei ce ne revoltam si mult mai putini cei ce ne aud.
    Cunosc personal cum se fac aproparile in ceea ce priveste calitatea unui drum: S-au dat banii???…Semneaza ca e conform normelor.
    Sa nu uitam de regula oricarui asfaltator: Din reparatii tot mai rup niste bani de la buget.
    In ritmul in care merg lucrarile la noi pot sa ii dau dreptate lui Badea: prima regula cand te apuci de turnat un drum e ca lungimea sa fie ma mare decat latimea.
    Concluzie: NIMENI nu asculta 10 oameni. Astept ziua cand o sa vorbim cu miile.

  5. kiatra neamt spune

    Vai, ai vorbit cu dl Iancu si nu l-ai intrebat despre relatia calitate-pret de pe drumul (judetean) axial (Izvorul Muntelui – Durau)? Pacat… Poate iti spunea cu cati bani s-a ales in conditiile in care, ca subcontractant, acolo a prestat si a incasat miliarde si miliarde de lei o firma a unei rude de a lui. Iar lucrarea a fost facuta in bataie de joc.
    Tot smecherul asta de iancu l-a bagat pe acelasi smecher constructor la lucrari la Damuc, dupa inundatii. Mergeti si intrebati la Damuc cum au muncit unele firme (serios, ca la carte) si cum a mimat munca firma Lemar…

  6. Mi_achi spune

    Am circulat si eu pe drumul Girov-Roznov imediat ce a fost inaugurat cu o viteza medie de 70-80 km/h si am fost nevoita sa opresc de vreo 2 ori sa vad daca nu am probleme cu masina. Ulterior am citit comentariile soferilor pe forumuri si ei se confruntasera cu aceiasi problema – grave denivelari.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate