DIMITRIE CANTEMIR, UN PRINCIPE EUROPEAN, LA ”ARTMARK”

1

Sâmbătă, 9 noiembrie 2013, în incinta Hotelului Central Plaza din Piatra Neamț, ”Artmark” a expus un număr important de lucrări de artă: tablouri, desene, schițe, gravuri, argintărie. Printre exponate s-a aflat și un exemplar rarissim al lucrării domnitorului Dimitrie Cantemir, ”Istoria creșterii și a descreșterii Curții Otomanice”(”HISTORIA INCREMENTORUM ATQUE DECREMENTORUM AULAE OTHOMANICAE”). În prima jumătate a secolului al XVIII-lea, opera lui Dimitrie Cantemir a fost tradusă, la foarte scurt timp de la apariție, în mai toate limbile europene de mare circulație: franceză, germană, engleză. Din nefericire, nici măcar în secolul următor, analiza de politolog și istoric a iluministului Dimitrie Cantemir nu a beneficiat de o traducere integrala și cuviincioasă în România! Abia în anul 2008, cu reeditările îmbunătățite din 2010 și 2012, România a avut parte de o traducere și o tipăritură de calitate, datorată maestrului Dan Slușanschi(vezi foto nr. 1), scoasă la editura ”Paideia”. În incinta sălii hotelului pietrean a poposit, pentru o zi și o noapte, un exemplar tradus în limba engleză, de dimensiuni impresionante, foarte bine conservat, cu absolut toate gravurile ediției(vezi foto nr. 2). În vecinătate a fost plasată și eticheta cu lămuriri lapidare, inclusiv prețul de pornire pentru licitație: 4000 de euro, exemplarul(vezi foto nr 2 bis). O mostră de tipăritură vă stă la dispoziție(vezi foto nr. 3), ornată cu o decorațiune(fronton de pagină și capitol), realizată cu ajutorul unei stanțe, gravată în metal(vezi foto nr. 4).


UN TEST ENGLEZESC, UN STUDIU DE PIAȚĂ, O MENTALITATE PRAGMATICĂ
Poate la fel de importantă rămâne atitudinea celor care și-au asumat, în Anglia, curajul financiar al tipăririi operei celui mai cunoscut intelectual român din Europa acelor vremuri. Prima traducere și ediție critică în limba engleză se deschide cu patru pagini speciale. Aceste file pomenesc în ordine ierarhică, în funcție de titlul nobiliar, importanță și avere numele celor care au solicitat apariția volumului HISTORIA INCREMENTORUM ATQUE DECREMENTORUM AULAE OTHOMANICAE(vezi foto nr. 5, foto nr. 6, foto nr. 7, foto nr. 8), sponsorizându-l. Imperiul Otoman era insuficient cunoscut. Un erudit de talie europeană, prințul Dimitrie Cantemir, reușea să satisfacă o mare curiozitate, acoperind pe deplin o anume comoditate și lacună apuseană. Cartea lui Cantemir a oferit o ”cheie” pentru descifrarea slăbiciunilor sultanatului de la Stambul, redeschizând competiția expansionismului economic și teritorial dintre Occident și incomodul imperiu turcesc. Lucrarea domnitorului moldovean a beneficiat de un foarte bun renume, de o imagine favorabilă pe termen foarte lung. Prin intermediul englezilor, listele de ”subscripție” au reprezentat o nouă formulă publicitară, de mare anvergură în ”lumea bună”, printre aristocrați, politicieni, mari negustori, generali și amirali. Însăși M. S. Regina Angliei, aflată în fruntea listei, și-a dorit cel puțin un exemplar scris de Cantemir. Ceva mai circumspect, filosoful francez Voltaire, cu obișnuita sa maliție, era convins că principele moldovean l-a ademenit pe țarul Petru I cel Mare al Rusiei(vezi foto nr. 9), implicându-l în conflictul dezastruos cu otomanii, la Stănilești, în 1711. Faptul este consemnat în lucrarea lui Voltaire: ”Istoria lui Carol al XII-lea, regele Suediei”. Evaluările țarului rus au fost greșite, subestimând capacitatea de reacție a Porții Otomane. Fără îndoială, a contat destul de mult și rezerva principelui Constantin Brâncoveanu, care a preferat să nu se mai implice la Stănilești, având informații mult mai clare, mai proaspete și mai corecte decât iscoadele țariste, păstrându-le doar pentru sine. La expoziția găzduită de dl. Cătălin Roca(vezi foto nr. 10), deschiderea a fost asigurată de un mare compozitor și virtuoz al pianului, dl. Iulian Trofin(vezi foto nr. 11), reprezentant Rotary, reprezentantei ”Artmark” revenindu-i misiunea decodificării câtorva amănunte legate de moștenirea Cantemireștilor. A fost expusă și o gravură realizată de Christian Fritzsch(1695-1747), reprezentându-l pe voievodul Dimitrie Cantemir(vezi foto nr. 13), la un preț de pornire cuprins între 250-500 de euro.
Text și foto: MIHAIL-SORIN GAIDAU

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. ana prisecaru spune

    foarte interesanta.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate