Control total al statului: Fiscul mai face niște ”ghidușii” în 2019

1

Guvernul a inițiat un proiect de ordonanță prin care Fiscul ar putea obliga băncile, contabilii, notarii, avocații, asociațiile și comercianții să furnizeze informații despre clienți, relații de afaceri și tranzacții bancare. 

În prezent, legislaţia nu prevede aşa ceva, aşa încât dacă proiectul va deveni lege vom avea parte de o obligaţie legală nouă, anunţă avocatnet.ro.
Proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului va modifica, printre altele, și Codul de procedură fiscală. De marţi, 17 decembrie 2018, acesta se află în dezbatere publică, iar ca să poată fi aplicat trebuie adoptat de Guvern şi publicat în Monitorul Oficial.

Scopul acestui document este combaterea spălării banilor, iar reprezentanţii Fiscului vor avea acces la informaţii care vizează acest tip de ilegalitate.
Concret, entități precum băncile, notarii, contabilii, avocații, asociațiile și comercianții vor fi obligate să dea acces, la cerere, la anumite informații și documente.

  • „Entitățile raportoare care intră sub incidența legislației pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului pun la dispoziția organului fiscal central, la cerere, în cadrul termenului de păstrare prevăzut de lege, informații și documente (…)”, scrie în proiect, făcându-se referire la:
  • mecanismele și procedurile în baza cărora se aplică măsuri de precauție privind clientela;
  • identificarea clientului și a beneficiarului real;
  • evaluarea scopului și naturii dorite a relației de afaceri;
  • monitorizarea relației de afaceri;
  • evidențele tranzacțiilor.

Prevederea ar fi complet nouă, având în vedere că aceasta nu există acum în legislație.

Potrivit Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării terorismului, anumite entități trebuie să raporteze Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor operațiunile în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă este echivalentul în lei a 15.000 de euro.

Raportarea trebuie făcută indiferent dacă tranzacția este realizată prin una sau mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele.

Entitățile raportoare sunt, în esență, următoarele persoane fizice sau juridice vizate de legislația prevenirii și combaterii spălării banilor și finanțării terorismului:

  • instituțiile financiare și de credit (inclusiv sucursalele din România ale instituțiilor străine);
  • cazinourile;
  • auditorii, persoanele fizice și juridice care acordă consultanță fiscală sau contabilă;
  • notarii publici, avocații și alte persoane care exercită profesii juridice liberale, dacă acordă asistență în întocmirea sau perfectarea de operațiuni pentru clienții lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acțiuni sau părți sociale ori elemente ale fondului de comerț, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienților, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcționării sau administrării unei societăți comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăților comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfășurarea, potrivit legii, a altor activități fiduciare, precum și în cazul în care își reprezintă clienții în orice operațiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile;
  • furnizorii de servicii pentru firme și alte entități sau construcții juridice;
  • agenții imobiliari;
  • asociațiile și fundațiile;
  • administratorii de fonduri de pensii private;
  • persoanele cu atribuții în procesul de privatizare;
  • alte persoane fizice sau juridice care comercializează bunuri și/sau servicii, numai în măsura în care acestea au la bază operațiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 de euro, indiferent dacă tranzacția se execută printr-o singură operațiune sau prin mai multe operațiuni ce par a avea o legătură între ele

Proiectul de OUG face referire și la termenul legal de păstrare. Conform Legii nr. 656/2002, perioada de păstrare este, în esență, de minimum cinci ani de la încheierea unei relații de afaceri, a unei relații cu un client sau de la realizarea unei tranzacții ocazionale.
În prezent, proiectul de ordonanță de urgență nu se aplică. Pentru a intra în vigoare, acesta trebuie să fie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
1 Comentariu
  1. TIBI spune

    Ehe. Câte firme s au închis ori dispărut până acum , din motive cunoscute de cei de la ANAF Inspecția. Fiscala și. Tare in mi pare că lucrurile nu se vor schimba prea mult , Nu apare nicăieri că ai o limitare la câte S C poți să deții ori că Nu m ai poți deschide alta după ce ai ,dus , băgat în insolvență. un Nr de SC uri . Gen. Cazier judiciar , unde ai niste restricții , limitări daca apari .înscris .

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate