Controale OPC la produsele cosmetice

0

In conformitate cu programul ANPC pe trimestrul III 2011, in perioada 01-08.07.2011, s-a desfasurat o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice de protectie solara (”pentru bai de soare ” sau ”pentru plaja”) si a autobronzantelor (”pentru bronzare fara soare” sau”sunless”) .

Actiunile au fost desfasurate la producatori, distribuitori si vanzatori en-detail .


Au fost cuprinsi in actiunea de verificare un numar de 6 operatori economici, dupa cum urmeaza :

– producatori – 1 ;

– distribuitori – 1 ;

– vanzatori en-detail – 4 ;

Numarul operatorilor economici la care s-au constatat abateri de la prevederile legale este de 6 .

Valoarea produselor controlate, din gama celor care fac obiectul tematicii de control, este de 49417,0 lei, din care cu abateri de la prevederile legale s-au identificat produse in valoare totala de 44898,0 lei .

Principalele abateri

Abaterile constatate referitor la informarea consumatorilor se concretizeaza in aspecte legate de imprimarea informatiilor cu caractere foarte mici care sunt greu de citit precum si lipsa atasarii etichetelor care insotesc produsul la vanzare astfel incat sa usureze identificarea si citirea tuturor informatiilor.

-inscrisurile de pe ambalaj sunt ilizibile, fiind folosite caractere foarte mici, in special, la produse destinate copiilor;

-fara eticheta atasata pe produs cu informatiile traduse in limba romana, ci doar o eticheta autocolanta cu denumirea produsului ;

– produse pentru protectie solara fara a se indica o cantitate recomandata care trebuie aplicata pentru a se atinge un nivel de protectie ridicat ;

– pe eticheta de prezentare nu este specificata cantitatea recomandata care trebuie aplicata (desi la avertizari este specificat ,, reducand cantitatea indicata de aplicare, veti diminua semnificativ nivelul de protectie,,.)

Referitor la modul de prezentare a datei de minimă durabilitate completata cu indicarea perioadei după deschiderea produsului cosmetic – PAO, acolo unde este cazul, facem urmatoarele precizari :

– exista modalitati diferite de marcare a valabilitatii unui produs, in unele cazuri informatiile marcate nu pot conduce la concluzia ca produsul respectiv are data de minima durabilitate mai mare de 30 luni si indicarea acesteia nu mai constituie obligativitate . Exemplificam :

– pentru unele produse –spray-uri se inscrie un cod format din 6 cifre pe care l-am considerat ca fiind numarul de lot iar pe eticheta autocolanta atasata pe produs se inscrie-”data de expirare-vezi pe produs” iar deasupra o alta bulina autocolanta detasabila cu inscrisuri 03022014 din care probabil ca reiese valabilitatea produsului;

– pentru unele produse pentru protectie solara si autobronzante, singura informatie marcata este – “a se folosi in 12 luni de la deschidere” si este utilizat semnul conventional recomandat pentru aceasta informatie

Toate informatiile privind recomandarile de utilizare sunt marcate direct pe ambalajul produselor. Datorita faptului ca ambalajul este relativ mic – unitati de ambalaj de 100 ml respectiv 200 ml si datorita faptului ca pe aceasta sunt marcate toate informatiile, inclusiv in una sau doua limbi staine, acestea sunt greu de citit .

Au fost identificate unele produse care nu au plicata pe eticheta nicio informatie referitoare la avertizari si sfaturi, cu precadere pentru produsul crema de fata pentru protectie solara antirid SPF6 .


La un singur operator economic s-au identificat la vanzare seturi de cate 2 produse avand o banderola cu inscrisul ” Oferta promotionala”, fara a se face insa precizarea datei la care incepe promotia, a datei la care inceteaza promotia sau a continutului ofertei (de exemplu :” 1+1 gratis” sau ”Reducere 50%” ) ;

Ca urmare a constatarilor facute, s-au dispus urmatoarele :

-oprirea temporara de la comercializare pentru produsele cosmetice in valoare totala de 44898,0 lei ;

-un numar de 2 avertismente si un numar de 4 amenzi contraventionale in valoare de 7000 lei ;

 

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice

– sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de o eventuala reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie, cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
– sa fie atenti la preturi; un produs cu pret foarte mic fata de medie este dubios, este posibil sa fie contrafacaut;
– sa fie atenti la calitatea ambalajului; sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in pungi de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
– sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
– sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
– sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE;
– sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de ”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
– sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12 luni de ex);
– sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele)…!
– sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare.

 

aplicatie android ziar neamt

telegram ziar piatra neamt

la flamma piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate