Actiuni ale OPC , 19-23 septembrie

0

În perioada 19-23 septembrie 2011, s-a desfăşurat o acţiune tematică de control pentru verificarea respectării  drepturilor consumatorilor la comercializarea online a serviciilor şi produselor destinate consumatorilor.

1.Numărul operatorilor economici verificaţi

            Au fost cuprinsi in actiunea de verificare un numar de 3 operatori economici cu sediul social declarat in judetul Neamt si care comercializeaza produse utilizand tehnica de comunicatie la distanta  -site-uri (comert cu produse electronice si electrocasnice;comert cu suplimente alimentare)

La toti cei 3 operatori economici s-au constatat abateri de la prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor.

2.Aspectele principale constatate:

-nu indica pe site-ul propriu numarul de inregistrare la Registrul Comertului; codul de inregistrare fiscala;

– nu se indica, in mod clar, modalitatea in care se inregistreaza si se instrumenteaza reclamatiile consumatorilor. Pe pagina “Relatii clienti” se indica doar faptul ca serviciul relatii clienti este disponibil clientilor care doresc informatii privitoare la magazinul online;


-in privina ofertelor promotionale, in unele cazuri s-au constatat abateri de la prevederile legale, in sensul neindicarii perioadei de debut a ofertei sau neindicarea datei pana la care are loc oferta promotionala;

O situatia mai deosebita identificata este cea legata de o oferta prezentata pe pagina de “Extragarantie” definita  ca un serviciu care se achizitioneaza, optional, doar impreuna cu produsul, contracost, si pentru care consumatorul beneficiaza de niste drepturi (remedierea defectelor de fabricatie, transportul produsului defect de la client la unitatea de service si retur, inlocuirea produsului in cazul in care nu se poate remedia defectul). S-a constatat ca, de fapt,  aceste drepturi nu sunt altele decat cele conferite prin lege, in speta Legea 449/2003. Faptul ca se percepe un cost suplimentar poate fi considerata ca o practica comerciala incorecta. Pe site nu este precizat acest cost suplimentar sau modalitatea de calcul al acestuia;

-nu se face nicio referire, pe site, referitor la dreptul consumatorilor de denuntare unilaterala a contractului la distanta. Pe pagina “Termeni legali” sunt prezente link-uri care duc la legislatia aplicabila acestui tip de comert.

Nu s-a putut face dovada ca se transmite consumatorului, in scris sau pe un alt suport durabil la dispozitia sa si la care acces, in timp util, in perioada executarii contractului si pana cel mai tarziu in momentul livrarii conditiile si modalitatile de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului (conform art 4 lit b din OG 130/2000, republicata);

-referitor la “Garantii produse” asa cum sunt aceste informatii prezentate se constata faptul ca nu sunt respectate , ad literam, prevederile legale, dupa cum urmeaza:

            a) pentru garantia comerciala se indica in mod incorect :” in cazul in care durata de nefunctionare cauzata de deficiente, depaseste 10% din termenul de garantie, vanzatorul va inlocui produsul sau va restitui contravaloarea acestuia, in functie de optiunea consumatorului”, ceea ce contravine prevederilor Legii 449/2003 si OG 21/1992 privind termenul maxim de solutionare de maxim 15 zile calendaristice;

            b) pentru garantia de conformitate se indica “ reparatia se va executa intr-un timp rezonabil de timp de maxim 20 zile lucratoare”, contrar prevederilor Legii 449/2003 si OG 21/1992.

De asemenea, se face trimitere la link-uri pentru a consulta legislatia aplicabila.

 La un alt operator economic:

-pe pagina de prezentare se inscriu :”Pret promotional 129 RON/produs” respectiv “Oferta speciala: Doar 129 RON toate taxele incluse” si “Transport gratuit”.

 Nu reiese care sunt de fapt conditiile de promovare a produsului cu pret promotional, nu se prezinta un pret de referinta la care se raporteaza pretul promotional, ce taxe sunt incluse in pretul promotional avnad in vedere ca se declara ca transportul este gratuit.

            La un alt operator economic:

-nu se indica la produsele supuse unor oferte promotionale, pretul de referinta la care se aplica reducerea indicata pe site;

-nu se indica tarifele percepute pentru transport sau modalitatea de calcul al acestora;

-nu se transmite consumatorului, in scris sau pe un alt suport durabil, la dispozitia sa si la care acces, in timp util, in perioada executarii contractului si pana cel mai tarziu in momentul livrarii, conditiile si modalitatile de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului (conform art 4 lit b din OG 130/2000, republicata). Pe pagina “Termeni si conditii” se precizeaza dreptul de denuntare unilaterala a contractului de catre consumator in conditiile prevazute de OG 130/2000 si obligatiile pe care le are operatorul economic in acest caz;

-referitor la “Garantii” se indica pe site, in mod incorect, faptul ca: “Garantia nu acopera cheltuielile si riscurile de transport legate de garantia produselor”.

            Actiunea de control a scos in evidenta faptul ca operatorii economici nu respecta, in totalitate, prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor, nu actualizeaza informatiile transmise pe site functie de modificarile legislative, nu solicita consultanta de specialitate.

Transmiterea informatiilor referitor la concluziile actiunilor de verificare catre consumatori, direct cat si prin mass media, contribuie la constientizarea acestora privind drepturilor pe care le au in calitate de cumparatori online de servicii si produse.

Masuri dispuse

Au fost stabilite termene de remediere, au fost aplicate un numar de 3 avertismente si o amenda contraventionala in valoare de 5000,0 lei.

telegram ziar piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate