Abuz și dezorganizare! Cum a fost amendat de DSP Neamț un tânăr cu handicap pentru că nu are discernământul să completeze singur un PLF

0

Actualizare 1.02.2022:

DIRECȚIA DE SĂNĂTATE PUBLICĂ A JUDEȚULUI NEAMȚ:

Ca urmare a solicitării dumneavoastră privind Procesul-verbal seria NT nr. 214/31.12.2021, de constatare și sancționare a contravenției, vă comunicăm următoarele:
Conform dispozițiilor O.U.G. nr.129/2021- privind implementarea formularului digital de intrare în România
-Art.1 alin.(1) În vederea identificării contacţilor unei persoane infectate cu virusul SARS-CoV-2 şi pentru prevenirea expunerii persoanelor la COVID-19, cu cel mult 24 de ore înainte de intrarea pe teritoriul României, persoanele au obligaţia de a completa Formularul digital de intrare în România.
-alin. (4) Formularul se completează individual, în format digital, de către fiecare persoană care intră pe teritoriul României în condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1), iar pentru persoanele care se prezintă în punctele de trecere a frontierei fără să deţină un formular, acestora le revine obligativitatea de a completa formularul în maximum 24 de ore de la intrarea în ţară.
-alin.(5) Prin excepţie de la prevederile alin. (4) referitoare la obligaţia fiecărei persoane de a completa individual formularul, în cazul în care membrii unei familii călătoresc împreună, acesta poate fi completat de un singur membru adult pentru toţi membrii familiei.
-alin.(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (4) referitoare la obligaţia fiecărei persoane de a completa individual formularul, pentru minorii care intră pe teritoriul României, obligaţia revine părinţilor, tutorelui sau reprezentatului legal.

În secțiunea ”Utile” a platformei digitale plf.gov.ro., se regăsesc toate instrucținile necesare completării în format digital a formularului.

Din verificările efecutate în Sistemul informatic integrat Formular digital de intrare în România (SII-FDIR), s-a constatat faptul că (persoana) nu apare cu PLF completat, nici anterior cu 24 h de intrarea pe teritoriul României, nici în termenul de 24 h de la sosirea pe teritoriul național.
Dacă este o persoană cu handicap, reprezentantul legal (în speță mama) putea și trebuia să completeze din contul personal, un formular pe numele fiului (acesta fiind major).
Astfel, dacă pe teritoriul României, a intrat împreună cu mama, ambii trebuiau să fi deținut PLF completat, sau să se fi completat în termen, câte un formular distinct.

DIRECTOR EXECUTIV – RADU EUGEN FIRĂSTRĂU

Știrea inițială:

O nouă situație halucinantă marca „autorități din România” ne-a fost adusă la cunoștință de o doamnă originară din Piatra-Neamț. Cazul evocat arată discriminarea aberantă cu care se confruntă persoanele cu handicap, adulți care nu au discernământ, dar care au tutori legali stabiliți prin hotărâri judecătorești din zona UE.

Prezentăm mai întâi mesajul primit de la doamna din Piatra-Neamț, stabilită de 20 de ani în Italia, care are un fiu de 25 de ani, cu handicap sever, fără discernământ, aceasta fiindu-i, legal, tutore, adică dumneaei răspunde pentru el, exact ca și pentru un copil. Apoi vom explica mai în detaliu situația absolut umilitoare la care a fost supusă această familie, dar și un tânăr nevinovat. Precizăm că toți membrii familiei sunt vaccinați și respectă toate regulile impuse la nivel european.

Voiam să vă semnalez un caz de clar abuz și dezorganizare din partea DSP. Am înțeles că este o problemă la nivel național, dar în ceea ce mă privește este vorba despre DSP Neamț. În 25 decembrie (2021) am venit în țară, prin punctul de frontiera Bacău, cu formulare PLF completate online. Suntem o familie de 3 persoane și fiul nostru este handicapat 100%.

Pe formularul completat pentru mine (adică mama) era trecut și fiul meu, chiar dacă este major. Eu sunt tutorele legal desemnat de judecător, deci sunt responsabilă pentru el. Oricum, în acest formular, așa cum a fost conceput, nu există nici o dispoziție despre asemenea cazuri, așa că acolo unde este scris (declar pe propria răspundere) am notat datele copilului meu.

Se vede că domnii zeloși de la DSP, fără să găsească o soluție si pentru asemenea situații, s-au gândit că e mai ușor să aplice o amendă de 3.000 de lei și contestația să se facă doar la judecatorie. Precizez că noi locuim în Italia, (unde ne-am întors imediat după 6 zile de vacanță) și este foarte dificil de gestionat o situație la distanță.

Acum trebuie să găsesc un avocat, să facă contestația în termen de 15 zile.

Cred că ar trebui să cer eu despăgubiri DSP pentru că îndrăznesc să ceară amenzi unei persoane cu handicap, fără măcar să prevadă si o alternativa pe acel formular pentru aceste persoane, pentru că ele există.

Statul român este un stat eșuat, pentru că persoanele cu handicap sunt invizibile chiar și după mai bine de 30 ani după căderea comunismului.

Pe scurt, explicăm situația. În 20 decembrie 2021, Guvernul a introdus prin ordonanță de urgență obligativitatea completării unui formular de localizare de către cei care intră în țară, PLF. Formularul digital poate fi generat electronic prin intermediul platformei https://plf.gov.ro, dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pe baza cerințelor operaționale ale Ministerului Sănătății.

Formularul se completează individual cu maximum 24 de ore înainte de a intra în România. Acesta poate fi completat electronic de pe telefonul mobil, tabletă sau calculator. Persoanele care se prezintă la punctele de trecere a frontierei fără formular vor avea obligativitatea de a-l completa într-un termen de 24 de ore. Necompletarea Formularului digital de intrare în România se sancționează cu amendă de la 2.000 lei la 3.000 lei. Dacă cineva trece granița zilnic și nu completează formularul, zilnic se va emite căte o amendă a câte 3000 de lei.

Foarte mulți români care au intrat în țară nu au completat formularul, fie că nu au știut, fie că nu au vrut, motiv pentru care amenzile deja au început să curgă. Ca procedură, de la nivel central, pe baza informațiilor furnizate de un soft, SII-FDIR (Sistemul informatic integrat Formular digital de intrare în România), la fiecare DSP din țară ajunge un tabel cu cei care au trecut granița și nu ar fi completat PLF (Passenger Locator Form). Amenda se emite automat, iar direcțiile de sănătate publică din țară trebuie să completeze procese verbale pentru fiecare persoană care nu a completat formularul. Mai exact, toată responsabilitatea pentru emiterea amenzii a ajuns la DSP-uri și automat aceste instituții sunt și cele care pot fi date în judecată pentru anularea sancțiunii.

DSP-urile, împuternicite să efectueze activități de inspecție sanitară de stat și să dea amenzi, au început deja să fie date în judecată de mii de români pentru anularea amenzilor, încărcând, astfel, sistemul juridic, și totul se întâmplă dintr-un motiv birocratic, nu sanitar.

Automatizarea emiterii amenzilor nu se bazează și pe o verificare reală a situației, motiv pentru care, inevitabil, apar erori, cum este și cazul pe care îl prezentăm. Iar unele erori frizează, cu adevărat, absurdul, pentru că formularul nu a fost adaptat unor situații speciale și excepționale, așa cum este, de exemplu cazul persoanelor cu handicap, fără discernământ. Aceste persoane, cât și familiile lor, în lipsa unor instrucțiuni specifice de completare a PLF pentru un adult care are tutore prin decizia unei instanțe, sunt supuse unor abuzuri și discriminări.

Se presupune că trăim în secolul 21, într-o Uniune Europeană democratică, ce apără drepturile tuturor indivizilor și îi protejează pe cei vulnerabili. Chiar dacă în context de criză sanitară, interesul comun e mai important decât cel individual, se pare că nimeni nu s-a gândit la asemenea cazuri și, deși oamenii sunt cu bună-credință și încearcă să completeze formularul conform situației lor specifice, fără a încerca în vreun fel să ocolească legislația românească, sunt amendați pentru că nu au discernământ. Pentru că asta se înțelege, până la urmă.

Pentru a obține și un punct de vedere de la instituția în cauză, am trimis o solicitare către DSP Neamț, cerând un răspuns până astăzi, la ora 17.00. Nu l-am primit, dar vă prezentăm ceea ce am întrebat.

Vă rugăm să ne explicați cu celeritate situația procesului verbal nr. 214 din decembrie 2021 prin care un tânăr adult, de 25 de ani, cu handicap sever, fără discernământ, care are tutore legal, a primit o amendă de 3000 de lei emisă de DSP Neamț din al cărei proces verbal reiese că nu ar fi completat formularul PLF la intrarea în țară pe 25 decembrie 2021, conform datelor din SII-FDIR.

Datele acestui tânăr care, repetăm, nu are discernământ și nu poate declara nimic pe proprie răspundere, dar care are tutore, apar pe PLF-ul doamnei (mamă și tutore) la secțiunea părinte/tutore al minorului… deoarece formularul PLF nu este conceput în așa fel încât să integreze și această situație specială, a adulților fără discernământ cu tutore legal care răspunde pentru acesta. Precizăm că doamna ne-a declarat că același lucru îl completează și în PLF-ul italian, iar autoritățile din Italia nu au deranjat-o niciodată pe dumneaei sau pe acest tânăr cu handicap cu amenzi de 600 de euro la ușă.

Avem dovezi în acest sens, privind completarea formularului PLF în condițiile limitate date, privind faptul că doamna este într-adevăr tutore al tânărului și răspunde pentru acesta, dar și dovezi că formularul PLF completat în același mod este acceptat de autoritățile italiene.

Vă rugăm să formulați un punct de vedere în acest sens – cum e posibil ca un adult fără discernământ să fie amendat pentru că nu a completat un PLF, nefiind stipulate nicăieri instrucțiuni specifice pentru astfel de situații speciale (dacă ele există, vă rugăm să ni le comunicați) –  doarece vom publica acest caz într-un articol pentru mediatizarea situației speciale a persoanelor cu handicap, fără discernământ, care nu sunt incluse în rubricile formularelor PLF.  De asemenea, dacă situația nu se confirmă sau există inexactități în cele relatate, vă rugăm să corectați informațiile, pentru opinia publică. Am aprecia un răspuns până luni, 17 ianuarie, orele 17.00.

Întrucât doamna precizează că va contesta din Italia această amendă la judecătoria de circumscripție din Neamț, acest lucru presupunând costuri și timp cu avocați și procese, considerăm că se poate găsi, totuși, o metodă legală pentru anularea acestui proces verbal emis de DSP Neamț  și a acestei amenzi.

Din informațiile pe care le deținem până la această oră, se pare că aceste amenzi nu pot fi anulate de entitatea care le-a emis, ci doar prin instanță, în termen de 15 zile de la primirea amenzii. Iată cum o familie încercată de o situație dificilă și o persoană cu dizabilități ajung să fie amendate și purtate prin tribunale, pe nedrept, pentru că o procedura birocratică este prost făcută, iar amenzile sunt emise în mod automat, fără a verifica o situație de fapt.

Nu credem că cineva din statul român își va cere scuze pentru situația prezentată, dar sperăm ca prin acest apel public sistemul electronic va fi îmbunătățit și adaptat pentru a include și persoanele cu dizabilități și alte situații excepționale despre care autoritățile habar nu au, deoarece acționează în mod procustian, punându-i pe toți în aceeași oală și emițând amenzi la foc automat. Întrebarea firească este următoarea: suntem cu adevărat interesați de sănătatea și protejarea cetățenilor sau doar de adunarea de fonduri la bugetul de stat prin orice fel de metodă – adică transformarea DSP-urilor în „Miliție”?

Mai jos prezentăm documentele care arată situația de fapt. Precizăm că aceeași situație este și în PLF-ul italian, dar autoritățile de acolo, fiind conștiente de lacunele documentului, NU AMENDEAZĂ aceste persoane.

telegram ziar piatra neamt
Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate