Strada nu este nici pe departe un loc sigur

2

In ultima perioada am asistat la foarte multe accidente rutiere, ceea ce ne-a facut sa ne uitam cu un ochi mai critic la cei care se ocupa de siguranta noastra in trafic.
Modul haotic in care se circula se datoreaza in mare parte soferilor si pietonilor care nu prea au in program respectarea regulilor de circulatie si mai ales a celor de bun simt.

Un aspect neplacut care nu ar trebui sa se poata petrece intr-o tara civilizata este acela ca multi oameni isi permit sa mearga bauti la volan sau sa incalce orice regula de circulatie pe motiv ca nu au fost, nu sunt si nu vor fi sanctionati niciodata. Aici vorbim de oameni cu functii importante, pe care politistul nu prea poate sa-i deranjeze.

accident piatra neamt

Desigur ca politistul este pus intr-o mare dilema cand opreste un procuror sau un judecator sau un inalt functionar care duhneste a alcool. Politistul trebuie sa se gandeasca in primul rand la locul lui de munca, caci inca suntem in tara unde legea e pentru prosti, nu pentru toata lumea, iar politistul care are reclamatii si mai este si legist, va fi pus cap de lista in toate situatiile in care cineva trebuie dat afara sau disponibilizat. Pe de alta parte, un politist care ia permisul unui “smecher” ce merge frecvent baut s-ar putea sa salveze viata lui si a altor oameni nevinovati. Aceasta dilema pe care o are un politist este destul de apasatoare pentru inceput, dar cu timpul devine obisnuinta si prefera sa isi pastreze locul de munca si sa lase prostul sa mearga beat pana ce omoara pe cineva  sau se omoara singur.

O alta problema rutiera in Neamt o reprezinta chiar semnalizarile si inventiile rutiere menite sa incurce pe toata lumea. Un exemplu elocvent este sensul giratoriu de pe drumul Girov – Roznov, locatie unde inainte nu era nimic si nu se intampla nimic, dar, de cand cineva a semnalizat excesiv acea zona, s-au produs peste 10 accidente.
Noi suntem mult prea comunisti si incapatanati sa acceptam ca lucrurile se schimba, oamenii se schimba si modul lor de a circula se schimba, iar semnele de circulatie, de multe ori in exces, fac rau traficului si sigurantei rutiere. Aceste lucruri nu sunt noi, iar in tarile civilizate responsabilii cu circulatia au inteles ca rolul restrictiilor rutiere este altul. Diferenta este ca ei nu au nevoie sa iasa in strada si sa gaseasca nod in papura soferilor ca sa dea amenzi. De exemplu, in orasul Bohmte din Germania s-a infirmat  ipoteza ca un oras fara semne de circulatie ar fi o debanda totala. Potrivit raportului intocmit de politia locala, de cand s-a luat radicala decizie de a se ridica toate semnele de circulatie si semafoarele, numarul accidentelor s-a redus cu 90%. Poate cei de la rutiera care citesc acum se freaca la ochi. Da, domnilor, cam asa sta treaba.

Initiativa oficialilor germani a demonstrat  ca cei 13.000 de soferi care bat zilnic orasul Bohmte in lung si in lat sunt  mai precauti si au un respect reciproc mai mare daca nu li se va impune ce sa faca. Dar, dupa cum spuneam, chiar daca aceste lucruri sunt clare, dovedite stiintific, testate si atestate, nu vom vedea asa ceva la noi niciodata, pentru ca lipsa restrictiilor ar insemna disparitia multor spagi, disparitia multor amenzi, diparitia comisiei rutiere si o economie prea mare pentru buzunarele soferilor contribuabili.

Facand o analiza pe baza datelor oferite de Inspectoratul de Politie al Judetului Neamt, Serviciul Rutier spune ca in anul 2010, in Neamt, au fost 593 de accidente rutiere soldate cu victime omenesti, din care 59 decese, 279 raniti grav si 430 raniti usor.

Cele mai multe dintre aceste accidente produse in Neamt, respectiv 266 accidente soldate cu 34 de morti, 117 raniti grav si 207 raniti usor, au fost provocate de vinovati  din grupa de varsta 30-60 ani.

Pe locul doi stau cei cu varste cuprinse intre 18-30 ani, cu 191 accidente soldate cu 11 morti, 88 raniti grav si 162 raniti usor.

Pe locul trei vine grupa de varsta de peste 60 ani, cu 81 de accidente din care au rezultat 16 morti, 39 raniti grav si 41 raniti usor.

Iar pe ultimul loc avem grupa de varsta sub 18 ani, cu 77 de accidente soldate cu 1 mort, 39 raniti grav si 43 raniti usor.

Un top al vinovatilor de accidente ar suna cam asa:

–          sub 18 ani – 1,29  %  morti

–          18-30 ani – 5,75 % morti

–          30-60 ani – 12,78 % morti

–          Peste 60 ani – 19,75% morti

Concluzia clara este ca pe masura ce inaintam in varsta, cu atat ar trebui sa stam mai mult pe acasa. Nu de putine ori vedem oameni in varsta care se ambitioneaza sa se urce la volan si produc accidente mortale. Nu de putine ori vedem cate un batran mergand constant cu privirea fixata inainte si orice se intampla pe langa el nu il deranjeaza. Am avut ocazia sa vad un astfel de specimen care rula constant cu 40 la ora pe contrasens in zona Scolii nr. 12 si nu dadea semne sa fie deranjat sau sa auda claxoanele si injuraturile celor care veneau din fata. Batranelul mergea zambaret pe partea dreapta, ca si cum totul era normal, si a parcurs toata strada asa. Probabil nici acum nu a aflat ca acolo e sens unic.
Analizand in continuare aceeasi statistica, observam ca, desi ideea generalizata este ca femeile conduc mai rau sau sunt mai neatente ca barbatii in calitate de pietoni, in Neamt doar 108 accidente soldate cu 9 morti au fost provocate de femei. Barbatii conduc detasat cu 482 de accidente, din care au rezultat 50 de morti.

Nici la capitolul betivi la volan nu stam rau. In anul 2010 au fost sanctionate contraventional pentru conducerea autovehiculelor sub influenta băuturilor alcoolice 598 de persoane si cercetate penal pentru conducerea autovehiculelor sub influenta băuturilor alcoolice 400.

Dupa cum vedeti, numarul de accidente este destul de mare, ceea ce inseamna ca, inainte de orice, ar trebui sa va paziti singuri pentru ca desi regulile de circulatie iti dau prioritate, asta nu inseamna ca cel care trebuie sa iti dea prioritate te vede, nu e beat sau nu face altceva in timp ce conduce.

Multumim pe aceasta cale bunavointei si promptitudinii Serviciului Rutier din cadrul IPJ Neamt pentru statistica accidentelor rutiere pentru anul 2010, realizata la solicitarea redactiei ziarpiatraneamt.ro.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
2 Comentarii
  1. gyovy spune

    Se mai semneaza articolele? Deontologilor! Se mai semneaza articolele?
    Nu de alta dar vreau sa stiu si eu cum se „intituleaza” prostul care o face pe jurnalistu`.Cum sa spui inventii unor lucruri care deja exista? Ele sunt cel mult inovatii.””Politistul va fi dat afara sau disponibilizat”.Doamne! Ce vraiste e in pseudoarticolul asta! Daca mai traia nea Iancu,v-ar fi spus: la scoala birjar la scoala!
    Pana sa faceti gazetarie,mai treceti pe la gradinita.Macar o sa stiti sa colorati.

    ADMIN :
    Nu mai reluam o data povestea si pentru tine uite da clic aici ca sa ai liniste
    Dar daca tu esti un baiat destept de ce nu folosesti X-ul din dreapta sus sa inchizi acest site cu pseudoarticole ? Daca nu e pe placul si pe nivelul tau de cultura de ce mai citesti si mai si interactionezi cu noi prin comentarii ?
    Fii baiat destept . Natura te-a inzestrat , sau nu , cu capacitatea de a alege . De ce nu o folosesti ? Acest site nu a intrat peste tine in casa , nu era pe telecomanda ta ca sa il accesezi accidental , nu l-ai gasit in posta sau in clanta usii , nu ai dat nici un leu ca sa il accesezi . Chiar nu te duce capul sa nu intri pe site-uri care nu sunt pe placul tau ?
    Genul tau de oameni fac parte din categoria care atunci cand sunt prinsi navigand navigand pe site-uri adult zic ca au intrat sa critice desfranarea 🙂 .
    Am sa te invat un secret . Pe viitor cand intri pe un site care nu este conform cu scara ta de valori iesi de pe el imediat si nu mai intra niciodata . Eu si majoritatea oamenilor asa facem .

  2. cipandeil spune

    feriti-va de o dacie nova alba NT03AGA cu un conducator de renume: dr. Andone … parca ar fi o masinuta electrica, nu stii incotro se deplaseaza sau cind se opreste… asa ca atentie marita cind il vedeti pe strada (sau chiar pe trotuar)

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate