Master Planul de Transport aprobat la Bruxelles

0

România are un Master Plan de Transport, documentul strategic care definește și prioritizează investițiile în infrastructura țării pe următorii 15 ani, fiind acceptat în varianta finală de către Comisia Europeană.

Potrivit Hotnews.ro, la Bruxelles au fost stabilite totodată două scenarii privind implementarea proiectelor: unul pesimist, în care România va face mai puține autostrăzi, bazându-se doar pe banii europeni și cofinanțările naționale, și unul optimist, în care România va finaliza mai multe proiecte, folosind și împrumuturi externe. Condiția pentru acest ultim scenariu este ca oficialii Comisiei Europene să aprobe României o clauză de reformă structurală, adică derogare de deficit de 0,5% PIB/an timp de patru ani începând cu 2017.

În variantă pesimistă, România va putea realiza doar 8 proiecte de infrastructură rutieră prin Fondul de Coeziune (FC) și 25 pe Fondul de Dezvoltare Regională (FEDR).

Totuși, oricum am lua-o, veștile ce vizează zona Moldovei nu sunt de loc îmbucurătoare.
Potrivit Master Planului, autostrada Ungheni-Iași-Târgu Mureș ar urma să fie finalizată până în anul 2030.

În schimb, în Vest țării lucrurile stau un pic altfel. În următorii cinci ani, în ceea ce privește autostrăzile, ar urma să fie finalizate proiectele începute și neterminate (Lugoj-Deva, Sebeș – Turda, C. Turzii – Târgu-Mureș), iar ca proiect nou se va face autostrada Sibiu – Pitești. De asemenea se are în vedere și realizarea drumului expres Ploiești-Buzău-Bacău și centura sud a Capitalei.

Totuși, într-o notă mai pozitivă, asta doar în cazul în care Comisia Europeană ar activa clauza de reformă structurală pentru România începând cu anul 2017; astfel, am putea accesa împrumuturi externe de circa 8 miliarde de euro, care s-ar adăuga fondurilor europene și bugetare disponibile pentru infrastructura rutieră până în 2020.

În acest caz, România ar urma să deruleze în următorii cinci ani 18 proiecte pe FC și alte 29 de proiecte rutiere pe FEDR.

Astfel, varianta optimistă prevede ca până în 2020 să fie construită autostrada Sibiu-Pitești și Târgu Neamț-Iași-Ungheni.  Acestea sunt tronsoanele de bază, considerate importante de Uniunea Europeană.

Pentru perioada 2021 – 2030, varianta optimista prevede ca vom avea autostrăzile Târgu Mureș – Târgu Neamț, Brașov Bacău, Ploiești – Comarnic și o altă centură care să ocolească Bucureștiul. Centura, o autostradă de tip half profile, este o noutate pentru România.

Master Planul de Transport prevede și proiecte feroviare în valoare de 4,7 miliarde de euro până în 2020, cele mai importante fiind rutele Predeal – Brașov, Brașov – Sighișoara, Simeria – km 614, Focșani – Roman și Pașcani – Dărmănești (Suceava).
De asemenea, este vizată și modernizarea infrastructurii aeroportuare în Tulcea, Craiova, București Otopeni, Timișoara și Cluj-Napoca, precum și realizarea mai multor centre multimodale (Timișoara, București, Cluj-Napoca, Bacău, Oradea).

Dintre cele două variante, cea mai plauzibilă este bineînțeles cea pesimistă, asta dacă ne luăm și după ultimele prognoze economice.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate