Search
miercuri 22 noiembrie 2017
  • :
  • :

Festivalul de teatru s-a transformat în festivalul asistenței sociale

Azi a mai avut loc o conferință de presă jenantă la Teatrul Tineretului. Atât de penibil a fost totul încât mi s-a făcut așa de milă de ei de am renunțat la întrebările incomode pe care le aveam pregătite.

După o prezentare a festivalului și a juriului s-a trecut la secțiunea de întrebări din partea presei. Această secțiune a fost predominată de întrebările duse în zona dezbaterii de un domn care nu publică nimic nicăieri, ci este un prieten al teatrului care probabil a vrut ca împreună cu directoarea să ridice nivelul intelectual al secțiunii de întrebări de la conferința de presă. A mai apărut printre jurnaliști un alt domn, care nu e din presă, ci de la o instituție din Neamț, care și el a adresat o întrebare care a generat prezentări din partea juriului. A mai fost un domn, critic de teatru am înțeles, care și el a ridicat mingi la fileu conducerii TT. Și uite așa, parcă eram la un miting politic unde sunt plasați printre manifestanți agitatori.

Toată această atmosferă cu oameni din afara presei care au pus întrebări la conferința de presă vine pe fondul unei stricteți deosebite de acces în Teatru Tineretului. La conferința trecută m-am întors la mașină după legitimație că nu mă lăsa paznicul să intru, deci este aproape imposibil ca cei care nu erau din presă, dar puneau întrebări , să nu fi fost acolo cu acceptul conducerii TT. Nu ne e clar ce s-a vrut să se demonstreze prin asta, dar din punctul nostru de vedere sceneta a fost penibilă.

Mai rău de atât, am sperat ca celor de la TT să le vină mintea la cap și să nu strice ce au făcut generații înaintea lor cu acest festival dar, din păcate, actuala conducere e mai deșteaptă decât toți directori care au fost vreodată prin acest teatru și a decis ca acest festival să nu mai fie cu premii și să se desfășoare doar pe durata de doar zece zile. Și mai îngrijorător, trupele de teatru mai ”tinere”, care nu erau plătite la festivalurile precedente, acum vor fi plătite să joace la Piatra-Neamț. Un fel de asistență socială pentru trupele slabe. Deci, festivalul nu mai prezintă trupe de teatru aflate în competiție. Cea mai bună trupă de teatru va fi  la final pe aceeași linie cu cea mai slabă trupă.

Din ce am văzut noi la nivelul celor care conduc acum Teatrul Tineretului, avem de-a face cu oameni foarte buni în domeniul artistic dar departe de adevăr la capitolul management și marketing. În timp ce alți colegi de-ai lor actori nu mai știu ce trupe de copii sau amatori să facă, cum să se promoveze mai bine, cum să mai câștige un ban, cum să atragă oameni spre această artă, conducerea actuală a teatrului introduce noțiunea de materialism dialectic în teatru. Iar conceptul de bani la toată lumea și premii la nimeni transformă festivalul de teatru într-un festival al asistenței sociale.

Păcat. O doamnă așa de valoroasă în lumea artistică cum este actuala directoare a TT s-a băgat într-o chestie de management și marketing pe bani publici la care nu pare a se price deloc, ceea ce-i va păta inutil cartea de vizită la care a muncit o viață întreagă. Scaunele astea parcă iau uneori mințile oamenilor.

Propun un moment de reculegere în amintirea a ceea ce a însemnat Festivalul de Teatru de la Piatra-Neamț.

Condoleanțe pentru cei care au muncit să facă festivalul de Teatru cum era el în anii anteriori. Soarta a fost crudă cu lumea artistică nemțeană și a pus un politician șef la comisiile de evaluare ale oamenilor de cultură.

Iosub Robert

PS: Nu ma pricep deloc la teatru și asta este cel mai grav lucru. Dacă chiar și eu, care nu mă pricep, îmi dau seama că este ceva în neregulă, însemnă că treaba e groasă rău.

 

banner



12 comentarii la “Festivalul de teatru s-a transformat în festivalul asistenței sociale

  1. Cristian

    1) Pe langa mesajul evident tendentios al articolului, mi-a atras atentia o fraza:” În timp ce alți colegi de-ai lor actori nu mai știu ce trupe de copii sau amatori să facă, cum să se promoveze mai bine, cum să mai câștige un ban…” Voua ce va spune ?
    2) Sunt de acord cu faptul ca festivalul de acum 10 ani arata mai bine. Si atunci exista o sectiune destinata tinerilor…Insa este doar o parere personala cum si personala este opinia ca d.p.d.v. managerial, transformarea festivalului clasic din anii trecuti in festival pentru tineri este o greseala.Este insa alegerea staff-ului din T.T. asa incat parerea lor trebuie respectata si incurajata. ( totusi nu ar fi rau ca sa se revina in nov. la vechea forma a festivalului, iar cea noua – pentru tineri- sa devina un al doilea festival tinut, spre exemplu, primavara sau vara, cu posibilitati de exprimare in aer liber, etc…)
    3) Domnule „ziarist”, sper ca sunteti tanar, asa incat voi insista la redactiile ziarelor unde publicati sa nu mai fiti platit pentru munca depusa. Chiar mi se pare un gest de „asistenta sociala” ca pentru munca lui (chiar daca scrierea unui articol dureaza maximum o zi si nu cateva luni cum dureaza montarea unui spectacol de teatru) un tanar sa fie platit… Nu-i asa?Mai ales daca articolul nu e prea bine documentat si in acest sens subscriu urmatoarelor:”..nu ştiu dacă jurnalistul ştie, dar şi anul trecut au fost plătiţi, asta fiind o condiţie pentru primirea finanţării de la Ministerul Culturii” si :”..Ce înţeleg eu din asta? Că anteriorul selecţioner, criticul Oltiţa Cîntec, preşedinta Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru – România (AICT.ro), alegea în mod conştient spectacole slabe, pe care conducerea Teatrului accepta să le prezinte ca să facă economie, înşelându-şi, astfel, voluntar, publicul plătitor. I se pare cuiva logic?” si:”Să spui despre actorii Teatrului Excelsior, ai Teatrului Naţional din Craiova etc., despre actori care au câştigat Premiul Uniter (ca Ilinca Manolache) sau despre cei care joacă în spectacole selectate în multiple festivaluri că-s asistaţi social, ei bine, asta e o performanţă de jignire globală greu de echivalat. Şi nu pentru că a avea nevoie de protecţie socială, a fi „asistat social“, e o ruşine, ci pentru că să consideri munca unor oameni, indiferent de vârsta lor, ca fiind nedemnă de plată e jignitor.”
    Textul integral al replicii extrem de bine motivate, o gasiti aici:http://m.adevarul.ro/cultura/teatru/crimele-lezmajestate-unui-tanar-director-teatru-1_5a12c3f55ab6550cb858db81

    Raspunde
  2. Stefan Huluba

    Domnule autor al articolului, cu parere de rau, consider ca „penibila” este siguranta parerilor dvs. desi singur recunoasteti, cu mandrie, ca nu stapaniti domeniul. Nefericita dumneavoastra afirmatie „Nu ma pricep deloc la teatru și asta este cel mai grav lucru.” este justa si deopotriva alarmanta. Mai ales ca aruncati verdicte nefondate.
    As putea dezvolta dar nu cred ca merita… aveti prea multe certitudini.
    Penibil, rusinos si extrem de periculos ceea ce faceti!

    Raspunde
  3. Domnica Radulescu

    Gasesc de-a dreptul naucitoare comentariile de presa precum si majoritatea raspunsurilor – ignoranta, diletantismul fudul, reaua vointa si provincialismul domina din plin! M-am considerat norocoasa sa pot asista la primele zile ale festivalului fiind venita din statele unite impreuna cu sotul meu si am fost amandoi delectati si impresionati de calitatea spectacolelor, profesionalismul si amabilitatea intregului personal, atmosfera calduroasa si stimulanta. Singurele momente pe care le-am gasit penibile sa folosesc un termen al autorului acestui articol (care se mandreste ca nu se pricepe “deloc la teatru” si deci in logica inversata a domniei sale este exact aceasta nepricepere care ar da si mai multa greutate parerilor dansului) au fost intreruperile agresive ale unor domni jurnalisti sau fotografi, comentariile interminabile si incoerente ale unor aceeasi domni, si lipsa de profesionalism cu care acesti domni s-au manifestat intr-o conferinta de presa care a demarat intr-un mod total eloquent si professional de catre directoarea teatrului si consultanta artistica. Si cum chiar de curand am aflat ca sexismul a fost total eliminat in Romania si ca egalitatea deplina intre sexe domina in toate sferele vietii publice, stau si ma intreb a carei anomalii s-ar putea oare datora atacurile unor domni care chiar si marturisesc in scris ca nu se pricep la domeniul pe care il critica, la adresa unor doamne competente si pe deplin experte in domeniul lor? Da, experte si la capitolul de “management” si P.R. la care li se imputa lipsa de competenta in ciuda evidentelor unui festival din cat se poate mai variat, divers si incitant din punct de vedere artistic si intelectual dupa criteriile festivalelor si a evenimemtelor moderne de tinuta internationala. Si poate ca acesti domni jurnalisti nepriceputi in teatru care isi descarca inimile incarcate de plangeri ancestrale intr-o conferinta de presa de parca ar fi la o bere cu colegii de breasla si care apoi scriu despre ea cu acelasi gen de expresii, ar trebui sa renunte si domniile lor la salariile lor bazate pe ideea materialist dialectica de a fi platit pentru munca depusa. Pentru ca unde este logica de a numi onorariile unor artisti profesionisti care prezinta o munca de calitate la care se pricep drept “asistenta sociala” in timp ce activitatea diletanta a unor persoane care chiar si recunosc ca nu se pricep, drept munca ce merita sa fie remunerata? Unde esti domnule Caragiale ca te-ai prapadi de ras sa vezi cum si Piatra Neamt are si ea “falitii” ei chiar si in anul 2017? Si in cuvintele aceluiasi nemuritor Caragiale nu pot da ca si sfat minunatei si competentei directoare de teatru decat sfatul: “Zoe, Zoe, fii barbata!”

    ADMIN: In sfarsit un comentariu negativ dar cu bun simt.
    Am sters zeci de comentarii absolut marlanesti si injurioase facute in apararea TT ceea ce e de speriat. Ma asteptam doar la comentarii ca cel de mai sus care sa ne combata civilizat dar din pacate in mare parte cei care au luat apararea teatrului s-au exprimat atat de marlaneste incat au trebuit cenzurati.

    Raspunde
  4. mda

    Iosub Robert, te-ai dus acolo si ai tacut malc. Mare razboinic internaut esti matale, tristule.

    ADMIN: Copiii aia care erau in juriu nu au nicio vină să devină victime colaterale intr-o astfel de dezbatere. Din respect pentru ei dar si din milă pentru situația penibilă in care a ajuns TT am renunțat sa mai pun intrebări.

    Raspunde
  5. Un cetatean

    Conferinta de presa a fost mediocra…dl. Vali Balanescu este un fin cunoscător al dedesubturilor și îl felicit pentru asta, însă, nu trebuie aruncat cu noroi în directoarea teatrului care, mie unul, îmi place…îmi place nu ca femeie ci ca personalitate, e pedanta și sigura pe ea…ca e sau nu un bun manager…rămâne de văzut. ..Nici înainte nu am avut vreun manager distins cu vreun „oscar”

    Raspunde
  6. Leo Taxil

    Răspunsuri ca „mie nu-mi place”, „eu nu sunt de acord”, foarte corect sesizate de d-l Valentin Bălănescu, denotă o alunecare periculoasă spre dictatură. Se pare că e nevoie de o nouă conducere la TT!

    Raspunde
  7. marius

    Poate ca aveti dreptate ca s a simulat o conferinta de presa dar din cate am vazut pe la sefii de institutii sunt putin terorizati de articole tendentioase scrise de asa zisi jurnalisti si cred ca sentimentul de paranoia îi face sa apeleze la aranjamentele astea. Cred ca profesionalismul de ambele parti ar fi o solutie pt intrarea in normalitate.

    Raspunde
  8. Valentin Bălănescu

    Am participat la conferința de presă. Sentimentul a fost de aranjament penibil, cu un cor de lăudători venit în desant la Piatra Neamț în căutare de sinecuri, nu în căutarea valorilor unui festival. Festivalul de teatru este un bun prilej de lansări de carte ale oamenilor din lumea teatrului care sunt și cei care vor scrie despre festival. Obiectiv.
    Selecția trupelor nu intră îndiscuție, a fost voința discreționară a managerului. La orice întrebare răspunsul este invariabil, că „mie nu-mi place”, „eu nu sunt de acord”, „eu nu cred în premii”, „competiția nu este importantă”, semn că vom avea un manager cu păreri ferme, dar nu se știe exact în avantajul cui. deocamdată, în avantajul unor trupe care nu spun nimic, în afară de faptul că nu au „spectacole tip vitrină”, vorba managerului, adică în care să joace nume mari, dar spectacolele să fie proaste.
    O conferință de presă machiată, cu oameni care nu lucreză în presă sau cu presă chemată la ordin, care nu a avut decât un singur scop: preamărirea noii direcții a Teatrului Tineretului, care musai trebuie să se rupă de trecut. Cu regizori foarte tineri ( e de bine), cu piese considerate bune de critici ( o fi de bine, cine știe?), cu selecții pentru festival făcute de un staf care va urmări reprezentațiile peste tot în țară (trai nineacă, în grup, pe delegații frumos agrementate), cu schimbarea identității vizuale pe bani mulți și cu neînțelegerea semnificației cuvântului tânăr. Azi mâine, vom afla că o piesă de Caragiale este veche, deci nu mai poate fi jucată la Piatra Neamț (apropo, de ce nu mai are nimeni curaj să regizeze un Caragiale la TT?), în schimb vom putea viziona un Simsensohn proaspăt și plin de corectitudine politică, plus finanțări multiple. Sau cine știe ce alți clasici contemporani, care nu trebuie ocoliți și ignorați, dar în limitele decenței și ale valorii reale.
    Valentin Bălănescu

    Raspunde
  9. Stefan

    Domnule Iosub, ati sesizat foarte bine ce se intampla!Doamna directoare s-o pricepe la regie, dar nu poate administra teatrul din deplasari si pe prietenii!In admnistrarea Teatrului Tineretului s-a instalat de ceva timp o sleahta de smecheri si snapani, pe care actuala directoare s-a pliat de minune!Mai rau e ca scade vizibil calitatea actului artistic!

    Raspunde
  10. brancovanu maria

    Eu mi-am cumpărat bilete la întreg festivalul. Nu sunt foarte încantată de ce mi se propune ca spectator (temele spectacolelor sunt repetitive), dar nu vreau sa fiu Toma Necredinciosul, de aceea mi-am luat bilete. Ce m-a nemultumit a fost schimbarea logo-ului TT din zburătorul emblemă a acestui teatru… a apărut ceva „artistic”. Poate aruncați și o privire pe bugetul alocat acestor schimbări! Și Sala Studio „Corneliu-Dan Borcia” (s-a pus o pancartă mov pe teatru) se numește acum Sala Studio Corneliu Dan Borcia, fără liniuță , probabil tineretul creator consideră deja perimată folosirea cratimelor, liniuțelor de despărțire. Cred că atunci când se propun schimbări de imagine, ar trebui să se țină cont de esteticul clădirii. Zburătorii de pe teatru încă există, pentru cât timp??!!? Pancarta mov arată de toată bafta!!

    Raspunde
    1. Nicoleta

      Eu n-am vazut pancarta mov.
      Unde pe teatru?
      Si eu am bilete, dar o sa trag concluziile la finalul festivalului. Stiti cum e cu graba…

      Raspunde
      1. brancovanu maria

        Este deasupra usii agentiei teatrale, cu numele gresit al fostului director TT, Corneliu (-) Dan Borcia. Daca a disparut, inseamna ca au scos-o. Eu ieri am vazut-o. Intr-adevar, nici eu nu ma grabesc cu parerile despre spectacole, de aceea mi-am luat bilete.

        Raspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *