Colegiul Național ”Petru Rareș” și lecția de ecologie

0

Miercuri, 3 februarie, în cadrul unei conferințe organizate la Colegiul Național ”Petru Rareș”, profesorul de geografie Alexandru Iacob împreună cu profesorul de fizică Grigoruță Oniciuc și două eleve (acestea făcând parte din echipa care a reușit printr-un proiect ecologic să aducă liceului fabuloasa suma de 100.000 de dolari) au împărtășit detalii despre experința inedită din Emiratele Arabe.

Echipa liceului formată din 32 de elevi, a fost premiată anul trecut la gala „Zayed Future Prize 2015” de la Abu Dhabi, pentru un proiect ecologic. Proiectul a constat în transformarea vechii clădiri a Colegiului Naţional „Petru Rareş”, cu ajutorul energiei regenerabile, într-o construcţie cu sisteme de reducere a consumului de energie clasică şi a resurselor naturale.rareș12

Premiul obținut de elevii Colegiului Național Petru Rareș a fost unic în Europa, organizatorii concursului acordând câte cinci premii pentru fiecare continent.

Un aspect important al acestui concurs a fost faptul că școlile câștigătoare sunt invitate și anul următor cu o echipă reprezentată de un profesor și doi elevi.

Astfel, în acest an, de la Colegiul Național „Petru Rareș” au plecat în Emiratele Arabe, profesorul Oniciuc împreună cu elevele Mara Perța (clasa a XII) și Laura Iacob (clasa XI) .

Cea de-a doua deplasare a fost legată de „Săptămâna Sustenabilității”, un eveniment mondial care acoperă tot ce înseamnă protejarea mediului și energia regenerabilă.

”Faptul că am participat la „Săptămâna sustenabilității”, nu fost doar o ocazie de a lua parte la activități de premiere, la care a luat parte și domnul profesor Iacob anul trecut, ci am participat la multe alte activități. Am văzut acolo cele mai originale idei în ceea ce privește mediul și energia regenerabilă. Noi, ca elevi am participat la un workshop, unde cu un mini panou solar, câteva circuite electrice, instrucțiuni și cu ajutorul domnului profesor Oniciuc, am reușit să înțelegem cum funcționează sistemul de captare a energiei solare. Pe lângă asta, am interacționat cu persoane din alte țări, care au alte tradiții și alte obiceiuri, iar faptul că am lucrat împreună a făcut comunicarea mai ușoară. Totodată, în cadrul evenimentului, am fost puși să prezentăm și stadiul la care se află proiectul elaborat de liceul nostru. Am fost foarte mândră că am putut să-mi reprezint țara și liceul într-un astfel de cadru”, a declarat Mara Perța.

Am întâlnit oameni foarte interesanți, cu multe idei noi și pot spune că a fost pentru mine cea mai frumoasă experință pe care am trăit-o până acum, a menționat și Laura Iacob. 

„Un lucru care merită menționat a fost acea conferința de presă deschisă în care un reprezentant al țărilor care au câștigat anul trecut proiectul a fost supus tirului de întrebări din public, publicul fiind constituit din participanții de anul acesta, finaliști, respectiv câștigători, plus elevi, profesori ce participau la alte proiecte în cadrul acestui forum mondial.
În afară de discuțiile stricte pe proiect, pe cifre, pe suprafețe, soluții implementate în proiectul nostru, cei de prin Australia, India, au rămas încântați de modul în care fetele noastre vorbesc limba engleză și, surprinzător, că și gândesc când vorbesc în limba engleză. Acesta este meritul lor și al profesorilor cu care lucrează la clasă. Al doilea lucru legat de orașul Masdar îl reprezintă soluțiile energetice alese de o țară care la ora actuală are 10% din producția mondială de țiței. Este un vânzător și un producător de petrol și produse din acestea pentru combustibile, dar investește enorm de mult în ceea ce înseamnă energii regenerabile. Dacă vă puteți imagina, o suprafață de teren, în plin deșert aproape, în care sunt câteva construcții cu arhitectură futuristă, iar soluțiile tehnice privind alimentarea cu energie sunt doar cele din energie solară. Am venit cu o sumedenie de lucruri pe care am vrea să le implementăm și la noi în școală și asta mulțumită interesului pe care a reușit să-l insufle colegul nostru, domnul profesor Iacob”, a precizat profesorul Oniciuc.

În final, profesorul Alexandru Iacob a vorbit despre starea actuală a proiectului.

”Cei 100.000 de dolari vin în 4 tranșe, iar din ce am primit până acum (20.000 de dolari) s-a început anveloparea corpului nou și s-au demarat lucrări la instalația de colectare a apei de pe acoperișul clădirii noi. Urmează să instalăm rezervorul și pompele, pentru că apa va fi folosită la toaletele elevilor din corpul nou. Au început și lucrările pentru instalația fotovoltaică. Panourile sunt aduse deja în școală, iar toate componentele sunt realizate. Sperăm ca în luna martie să fie instalate și să înceapă să producă electricitate. Tot în același proiect urmează să fie schimbate toate corpurile de iluminat din școală cu ”lamp led” care au un randament mai bun. De asemenea, în sala de sport,vor ajunge și biciclete care produc electricitate, robineții de apă cu temporizare, iar în viitorul apropiat vor fi montate ecrane TV, care vor afișa mesaje legate de sustenabilitate, a menționat profesorul Iacob.

Se poate spune că experiența ”rareșiștilor”  a fost una inedită și oferă, de ce nu, o perspectivă pentru un viitor mai curat, în care prioritare sunt protejarea mediului și folosirea energiilor regenerabile.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate