ANPC: Acțiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice

4
În perioada 19.06-30.06.2017, Autoritatea Naționala pentru Protecția Consumatorilor a desfășurat o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv la comerțul online.
Au fost verificați 762 de operatori economici, din care 756 cu vânzare directă și 6 cu vânzare online.  La 446 din cei 762 controlați, reprezentând 58,66 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Măsuri dispuse și sancțiuni aplicate:
  •  Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 497 de sancțiuni, din care 223 amenzi contravenționale în valoare de 768.200 lei și 274 avertismente.
  •  S-au dispus 206 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 230.007 lei și 18 măsuri de oprire definitivă, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 2.445 lei, la vânzarea directă și o măsură de remediere a site-ului (de corectare sau completare a informațiilor conținute de site-ul de publicitate la care s-au depistat  abateri), la vânzarea online.
I. Vânzarea directă:
 
 Date statistice:
  • Au fost verificați 756 operatori economici.
  • Au fost controlate produse cosmetice în valoare totală de 2.303.545 lei.
  •  La 446 de operatori economici din cei 756 controlați, reprezentând 58,99 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
  • Valoarea totală a produselor cosmetice cu abateri a fost de 287.317 lei.
Măsuri dispuse și sancțiuni aplicate :
  • Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 496 de sancțiuni, din care 274 amenzi contraventionale în valoare de 767.200 lei și 222 avertismente.
  •  S-au dispus 206 măsuri de oprire temporară de la comercializare pentru produse cosmetice în valoare de 230.007 lei și 18 măsuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minimă durabilitate depășită (expirate), în valoare de 2.445 lei.
Deficiențe constatate privind:
1. Informarea consumatorilor/etichetarea produselor cosmetice (art. 19 – Etichetarea din Reg. nr. 1223/2009):
 S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 76 de operatori economici, din județele Alba, Arad, Bacau, Bistrita-Năsăud, Brașov, Brăila, Cluj, Constanta, Galați, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinți, Neamț, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui, și Vrancea, reprezentând 10,05% din totalul operatorilor controlați.
 2. Cerințele lingvistice de informare a consumatorilor (art. 6 – Obligațiile distribuitorilor, alin (2), a doua liniuța  si art. 19, alin (5): informațiile menționate mai sus la punctul 1 din tematica (alin. (1) lit. (b), (c), (d) si (f) si la alin. (2) si (3) din Reg.) trebuie traduse și redactate în limba româna, conform alin. (5) din Reg.)
 S-au constatat abateri privind lipsa traducerii în limba română a informațiilor destinate consumatorilor la 142 de operatori economici, din județele Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Brăila, Caras-Severin, Călărași, Cluj, Constanta, Covasna, Dâmbovița, Galați, Harghita, Hunedoara, Iași, Mehedinți, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea și  București, reprezentând 18,78% din totalul operatorilor controlați.
 În jud. Neamț s-au găsit produse cosmetice fără a avea traduse în limba română informațiile obligatorii, prevazute de Reg. nr. 1223/2009/CE: degresant pentru unghii  provenite din Italia, fond de ten, rimel volum special, produse pentru îngrijirea părului, cremă de duș, șampon și cremă de păr tot din Italia, creme, șampoane, săpunuri lichide din China, strugurel din Polonia, lac de unghii, luciu de buze, rujuri,
 
 3. Încadrarea în data de minima durabilitate specificată – DMD (art. 6 – Obligațiile distribuitorilor, alin (2), a treia liniuța sau cu alte cuvinte, depistarea produselor cosmetice cu DMD depășită sau expirate, atunci când este aplicabil art. 19 alin (1))
 S-au constatat abateri privind încadrarea produselor cosmetice în data de minima durabilitate la 24 de operatori economici, din județele Alba, Bacău, Călarași, Cluj, Galați, Harghita, Iași, Neamț, Sălaj, Sibiu, Timiș, Vâlcea și Vrancea, reprezentând 3,17% din totalul operatorilor controlați.
În acest caz, în Neamț au fost descoperite produse cosmetice care aveau data de minima durabilitate depășita (expirate): lac de unghii cu DMD expirata din 03.2017, crema depilatoare cu DMD expirată din 09.2015, săpun lichid cu glicerina cu DMD expirata din 03.05.2016.
 4. Asigurarea condițiilor de depozitare astfel încât să nu fie afectată conformitatea produselor cosmetice cu cerintele Reg. (art. 6 – Obligatiile distribuitorilor, alin (4))
 S-au constatat abateri privind asigurarea condițiilor de depozitare la un operator economic din Vaslui
 5. Declarațiile referitoare la produs (art. 20 – Declarații referitoare la produs, din Reg. nr. 1223/2009, alin (1) și (2)
Nu s-au constatat abateri.
6. Accesul publicului la informații (art. 21 – Accesul publicului la informații, din Reg. nr. 1223/2009)
Nu s-au constatat abateri.
7. Respectarea prevederilor legale in cazul promoțiilor (conform Legii nr. 148/2000, art. 9, comparatiile care se referă la o oferta specială trebuie sa indice, in mod clar și neechivoc: data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil; data de începere a perioadei in care se aplica prețul special sau alte condiții specifice, dacă oferta specială nu a început încă)
 S-au constatat abateri privind desfășurarea promoțiilor la 21 de operatori economici, din județele Alba, Bacău, Caraș-Severin, Cluj, Gorj, Ialomița, Mehedinți, Neamț, Sibiu, Suceava și Vrancea, reprezentând 2,77 % din totalul operatorilor controlați.
  În Județul Neamț, la trei operatori economici nu era afișată sintagma „în limita stocului disponibil”, la cel de-al patrulea nu era afișată perioada vânzărilor promoționale sau sintagma „în limita stocului disponibil” , iar la ultimul, exista afișul „PROVOCAȚI FANTEZIILE”: cumpăra oricare două parfumuri și primești cadou o carte”, dar oferta încetase (se terminase perioada).
 
8. Respectarea prevederilor Legii  nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii
 S-au constatat practici incorecte la 4 operatori economici, din județele Giurgiu, Mureș și Prahova.
 9. Afișarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551
S-au depistat abateri privind afișarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 2 operatori economici, din județele Brăila și Gorj.
10. Alte abateri (legalitatea funcționarii; afișarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de înregistrare la registrul comerțului, din care sa rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societatii pentru care este autorizata sa funcționeze, precum si afișarea și respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor și tarifelor, in mod vizibil și într-o formă neechivocă, ușor de citit, conform OG 21/1992 (r2))
 S-au constatat alte abateri la 235 de operatori economici, din toate județele, cu excepția județelor Bistrița-Năsăud, Brăila, Constanța, Galați, Harghita, Ilfov și Sălaj, reprezentând 31,08 % din totalul operatorilor controlați.
 II. Vânzarea online. Analiza site-urilor de prezentare și publicitate
Date sintetice:
• S-au verificat 6 profesioniști, cu site-uri de prezentare și publicitate.
• La un profesionist, reprezentând 16,66 % din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Măsuri dispuse ți sancțiuni aplicate :
• Pentru abaterile constatate, profesionistului i s-a aplicat o amenda contravențională, în valoare de 1.000 lei și s-a dispus o măsura de remediere a site-ului, prin corectarea sau completarea informațiilor conținute de site, la momentul controlului.
 Deficiențe constatate privind:
1)Respectarea prevederilor OUG nr. 34/2014, în materie de informare a consumatorilor cu privire la formularul de retragere tipizat.
Pe  site-ul unui profesionist din jud. Iași nu era postat formularul de retragere.
 Sfaturi pentru consumatorii care achiziționează produse cosmetice direct din magazine:
  • să achiziționeze cosmetice numai din magazine și/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factura, bon fiscal, chitanța fiscală), de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamație; in plus, produsele originale nu se vând în afara lanțurilor de distribuție cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacoșa”;
  • sa fie atenți la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranță din filiere paralele ;
  •  să verifice dacă calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt șanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat în punga de plastic sau într-o cutie banala, să fie de fapt o contrafacere;
  • să examineze cu atenție eticheta, o calitate proasta a tipăririi poate ascunde o contrafacere;
  • sa știe ca unii producători și importatori “de marcă” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor și pentru protejarea mărcii;
  • să știe că pe orice produs cosmetic trebuie să fie inscripționat numele sau denumirea producătorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piață, ori al importatorului de produse, din afara UE ;
  • să știe că majoritatea produselor trebuie să aibă inscripționată data de minima durabilitate (DMD), precedata de expresia „A se folosi preferabil înainte de”, urmată de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscripționată această dată, exprimată fie prin luna și an, fie prin zi, luna și an, și cu cifre arabe;
  • să știe ca anumite produse precum cremele, nu au DMD ci au inscripționat un simbol – PAO, constând într-o cutie întredeschisă, pe sau lângă care este menționată perioada după deschidere, în care produsul poate fi folosit în siguranța, în luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
  • să știe că sunt produse la care DMD este mai mare de 30 de luni și atunci aceasta nu se mai menționează (cazul recipientelor sub presiune, cum sunt deodorantele); acestea nu au nici PAO (conținutul nu intră in contact cu aerul, după deschidere);
  • să citească cu atenție eticheta și să țină cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sănătate.
 Mai multe detalii găsiți pe site-ul ANPC

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
4 Comentarii
  1. Anca Delia Topoliceanu spune

    Eu aşa zic…cu toate că nu m-ar mira să găsească aşa ceva şi pe la Kendra!

  2. Mirel Andrisoaei spune

    Din 762 cîti sunt de la multinationale (nici unul)…

  3. Lacry Lacrimioara spune

    Sa speram ca pe la aia si nu in locurile ” cu pretentii”.

  4. Anca Delia Topoliceanu spune

    Cosmeticele ar trebui cumpărate din magazinele specializate…nu de la chinezi, standuri din Petrodava, Unic, Georgia, etc…probabil pe acolo s-au găsit nereguli.

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate