ANPC: Acțiune de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv vânzarea online

0

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat, in perioada 12.02-23.02.2018, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale la comercializarea produselor cosmetice, inclusiv vanzarea online.

Date sintetice:

  • Au fost verificati 741 de operatori economici, din care 733 cu vanzare directa si 8 cu vanzare online.
  • La 358 din cei 741 controlati, reprezentand 48,31%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Masuri dispuse si sanctiuni aplicate:
  • Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 428 de sanctiuni, din care  275 de avertismente si 153 de amenzi contraventionale in valoare totala de 688.500 lei.
  • S-au dispus 142 de masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 262.334 lei si 4 masuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita (expirate), in valoare de 63.626 lei, la vanzarea directa si 3 masuri de remediere (de corectare sau completare a informatiilor continute de site-urile de publicitate la care s-au depistat  abateri), la vanzarea online.

I. Vanzarea directa:

Date statistice:

Au fost verificati 733 de operatori economici.
Valoarea totala a produselor cosmetice controlate a fost de 4.782.318 lei.
La 355 de operatori economici din cei 733 controlati, reprezentand 48,33%, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
Valoarea totala a produselor cosmetice cu abateri a fost de 342.740 lei.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate :

Pentru abaterile constatate, operatorilor economici li s-au aplicat 425 de sanctiuni, din care 272 avertismente si 153 de amenzi contraventionale in valoare totala de 688.500 lei.
S-au dispus 142 de masuri de oprire temporara de la comercializare pentru produse cosmetice in valoare de 262.334 lei si 4 masuri de oprire definitiva, pentru produse cosmetice cu data de minima durabilitate depasita (expirate), in valoare de 63.626 lei.

Deficiente constatate privind:
1. Informarea consumatorilor/etichetarea produselor cosmetice
S-au constatat abateri privind informarea consumatorilor la 52 de operatori economici din judetele Alba, Arad, Bacau, Braila, Cluj, Constanta, Galati, Giurgiu, Hunedoara, Iasi, Maramures, Neamt, Satu Mare, Sibiu, Teleorman, Timis, Vaslui si Vrancea, reprezentand 7% din totalul operatorilor controlati.

Exemple:

jud. Galati:

  • s-au gasit la comercializare produse cosmetice (fard pleoape multicolor rimel, ruj, gloss, gel de unghii UV, strugurel, sclipici de unghii, gene false, unghii false) fara numele sau denumirea comerciala si adresa importatorului din Romania
  • produse cosmetice (ruj si gloss) care nu aveau inscriptionate continutul nominal la data ambalarii, exprimat in greutate sau in volum si numarul de lot al produsului sau numarul de referinta pentru identificarea acestuia.
jud. Neamt:
  • se comercializau produse cosmetice (spuma de par, spray fixativ, sampoane, de origine din SUA), respectiv din gama (sampon pentru copii), cu etichetare ilizibila, contrar prevederilor Reg. de cosmetice care cere ca produsele cosmetice sa fie inscriptionate vizibil, de nesters si usor lizibil.
jud. Satu Mare:
  • s-au gasit la comercializare produse cosmetice (vopsea de par, masca de fata etc), neinsotite de precautiile speciale care trebuie respectate la utilizare.
2. Cerintele lingvistice de informare a consumatorilor
S-au constatat abateri privind lipsa traducerii in limba romana a informatiilor destinate consumatorilor la 94 de operatori economici, din judetele Alba, Arad, Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Constanta, Covasna, Galati, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Mures, Neamt, Prahova, Satu-Mare, Sibiu, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Vrancea si mun. Bucuresti, reprezentand 12,82% din totalul operatorilor controlati.
Exemple:
jud. Cluj:
  • se comercializau produse cosmetice la care informatiile obligatorii, prevazute de Regulamentul nr. 1223/2009/CE, nu erau traduse in limba romana.
jud. Satu Mare:
  • se comercializau produse  cosmetice (vopsea de par, crema de fata, fond de ten, fixativ, balsam, lotiune de corp, sare de baie) din import, neinsotite de informatiile obligatorii traduse in limba romana, asa cum prevede Reg. nr. 1223/2009/CE.
jud. Teleorman:
  • se comercializau produse cosmetice (sampon par, lac unghii, gel dus, farduri si rimel, pudra, fond de ten, luciu buze, fond ten, pudra), ale caror informatii existente pe ambalaj sau recipient nu erau redactate in limba romana.
3. Incadrarea in data de minima durabilitate specificata – DMD
S-au constatat abateri privind incadrarea produselor cosmetice in data de minima durabilitate la 43 de operatori economici, din judetele Alba, Bihor, Bistrita-Nasaud, Brasov, Braila, Cluj, Constanta, Covasna, Galati, Hunedoara, Ilfov, Neamt, Sibiu, Timis, Vaslui, Valcea si Vrancea, reprezentand 5,86% din totalul operatorilor controlati.
Exemple:
 jud. Bistrita-Nasaud:
  • se comercializau produse cosmetice cu data durabilitatii minimale depasita (expirate).
jud. Cluj:
  • se comercializau produse cosmetice (gel de dus, spumant de bai, crema), cu data durabilitatii minimale depasita (expirate din luna a 01.2018).
jud. Neamt:
  • s-a gasit la comercializare lac de unghii cu termen de valabilitate depasit de doua luni
  • se comercializa sampon de urzica cu termen de valabilitate depasit din 08.02.2018
  • s-a gasit la comercializare crema de galbenele, avand data de minima durabilitate depasita din decembrie 2017
  • se comercializa oja cu data de minima durabilitate depasita din 12.08.2017 si balsam pentru par cu data de fabricatie 06.2012, insotita de sintagma “a se folosi de preferabil inainte de 36 de luni”.
 
4. Asigurarea conditiilor de depozitare astfel incat sa nu fie afectata conformitatea produselor cosmetice cu cerintele Reg.
S-au constatat abateri privind asigurarea conditiilor de depozitare astfel incat sa nu fie afectata conformitatea produselor cosmetice cu cerintele Reg. de cosmetice la 8 operatori economici, din judetele Cluj si Mures, reprezentand 1% din totalul operatorilor controlati.
Exemple:
jud. Cluj:
  • s-a constatat nerespectarea conditiilor de depozitare a produselor cosmetice (rujuri, farduri, luciu de buze, deo-rolon-uri etc), acestea fiind puse in incaperi neigienizate, direct pe pardoseala sau expuse in vitrine, pe rafturi prafuite sau sub influenta surselor de caldura.
jud. Mures:
  • comercializa crema pentru calcaie, cu folia protectoare dezlipita de pe ambalaj, permitand patrunderea aerului in compozitie, ceea ce a condus la aparitia de pete de culoare oxidata pe suprafata, cu miros necaracteristic; neasigurandu-se astfel protectia produsului cosmetic, produsul nu mai era sigur, putand periclita sanatatea umana.
5. Declaratiile referitoare la produs
S-au constatat abateri privind declaratiile referitoare la produs la 5 operatori economici, din judetele Bihor si Cluj.
Exemple:
jud. Cluj:
  • s-au gasit la comercializare produse cosmetice insotite de informatii potrivit carora acestea urmau sa produca miracole, si anume: “ser pentru imbunatatirea aspectului tenului”, care era descris ca un elixir miraculos estompant care imbunatateste vizibil calitatea pielii si “crema antirid pentru conturul ochilor”, care combate ridurile cu aspect de laba gastei, cearcanele si pungile de sub ochi, avand o actiune imediata de catifelare.
6. Accesul publicului la informatii Nu s-au constatat abateri privind accesul publicului la informatii.7. Respectarea prevederilor legale in cazul promotiilor
S-au constatat abateri privind desfasurarea promotiilor la 35 de operatori economici, din judetele Alba, Bacau, Brasov, Braila, Cluj, Galati, Mures, Neamt, Prahova, Sibiu, Suceava si Vaslui, reprezentand 4,77 % din totalul operatorilor controlati.

Exemple:

jud. Braila:

  • apa micelara si crema antirid (ochi si buze) la promotie, fara a se preciza perioada de valabilitate a promotiei.
jud. Galati:
  • s-a constatat ca reducerile aplicate efectiv erau mai mari decat cele declarate in procente, pe etichetele de pret (ex: produs 60g ”-10%” x 9,19lei (pret barat) x 8,19lei (pret nebarat); daca se aplica reducerea de 10%, pretul de vanzare ar fi trebuit sa fie 8,27lei si nu 8,19lei);
  • la intrarea in magazin, pe geam, exista un afis cu informatiile ”brandul lunii, reducere de pana la 25%”, fara nicio informatie referitoare la denumirea brandului, avand in vedere ca in unitate se comercializau foarte multe branduri; pentru o anumita marca de parfumuri exista afisata informatia ”reducere 20%, brandul lunii”, produsele avand afisate doar preturile vechi, consumatorii beneficiind de reducerea anuntata la casa de marcat;
  • s-au gasit la comercializare parfumuri (30ml, 50ml si 100ml), pentru care existau afisate doar procentul de reducere ”-30%” si pretul vechi, fara a fi mentionat si pretul nou.
8. Respectarea prevederilor Legii  nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii
S-au constatat practici incorecte la 12 operatori economici, din judetele Bacau, Bihor, Bistrita-Nasaud, Constanta, Vrancea si mun. Bucuresti, reprezentand 1,63% din totalul operatorilor controlati.
Exemple:
jud. Bacau:
-la raionul cu produse cosmetice s-au gasit mai multe produse cu etichete de culoare rosie, pe care era afisata  informatia „Mai ieftin!” cu 5%, 16%, 26%, 7%, 10%, 12%, 6%, 9%, alaturi de etichete tot de culoare rosie, pe care era afisata informatia „Din promotia noastra!” 12%, 17% sau fara niciun procent; prin prezentarea produselor cosmetice cu etichete de aceeasi culoare, cu diferite oferte de pret, li se induce consumatorilor ideea ca acesta beneficiaza de preturi reduse.jud. Constanta:
  • operatorul economic desfasura o practica comerciala incorecta prin oferirea la comercializare a produsului apa micelara cu mentiunea inselatoare ”Nr. 1”,  in baza unor studii care nu erau de actualitate, a pachetului de produse “deo spray + apa de toaleta”, cu mentiunea ”reducere -20%”, fara a exista la comercializare si produsele singulare, pentru a se putea verifica veridicitatea ofertei si a produsului “1+1 gratis”, la un pret mai mare decat produsul singular,
  • operatorul economic desfasura o practica incorecta prin oferirea la comercializare a 8 pachete (deodorant 150 ml+ apa de toaleta 100 ml), cu mentiunea pe ambalajul colectiv ”super pret -20%”, fara a exista la comercializare si produsele singulare
  • operatorul economic derula o practica comerciala incorecta prin oferirea la comercializare a pachetului  “produs Gel” +”produs Body Butter”, cu sintagma ”1+1 cadou”, pentru care nu s-a constatat la comercializare si produsul singular pentru compararea preturilor
  • operatorul economic  derula o practica comerciala incorecta, prin oferirea la comercializare a produsului “apa micelara”, cu mentiunea inselatoare ”Nr. 1”,  in baza unor studii care nu erau de actualitate.

9. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551S-au depistat abateri privind afisarea plachetei cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551 la 2 operatori economici din Constanta si Vaslui, si anume:

10. Alte abateri
S-au constatat alte abateri la 169 de operatori economici, din judetele Arad, Arges, Bacau, Bihor, Botosani, Brasov, Buzau, Caras-Severin, Calarasi, Cluj, Constanta, Covasna, Dolj, Galati, Giurgiu, Gorj, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Maramures, Mures, Neamt, Olt, Prahova, Sibiu,Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si mun. Bucuresti, reprezentand 23% din totalul operatorilor controlati.

Exemple:

jud. Bihor:

  • neafisarea pretului raportat la unitatea de masura
  • neafisarea preturilor de vanzare in mod vizibil si fara echivoc
  • neafisarea certificatului de inregistrare la registrul comertului si anexa acestuia, din care sa reiasa profilul de activitate pentru care operatorii economici erau autorizati sa functioneze
  • lipsa registru unic de control
  • s-au gasit la comercializare diferite produse cosmetice cu simbolul PAO, nefiind prevazute cu sigiliu si nici puse in ambalaje care sa nu permita deschiderea decat dupa achizitionare, ceea ce ducea la situatia ca oricine sa poata deschida produsul, mai ales ca magazinul era unul cu autoservire, produsul devenind astfel nesigur pentru consumatori.
jud. Botosani:
  • neafisarea denumirii unitatii si codului unic de inregistrare la Registrul Comertului din care sa reiasa obiectul de activitate al societatii
  • neafisarea orarului de functionare
  • neafisarea preturilor de vanzare la produsele cosmetice comercializate.
jud. Cluj:
  • s-a constatat neafisarea codului unic de inregistrare la registrul comertului iar la ultimii cinci, neafisarea in mod vizibil si intr-o forma neechivoca a preturilor produselor cosmetice.
jud. Vaslui:
  • s-a constatat neafisarea pretului pe unitatea de masura, contrar prevederilor din HG nr. 947/2000.

II. Vanzarea online. Analiza site-urilor de prezentare si publicitate

Date sintetice:

S-au verificat 8 profesionisti, cu site-uri de prezentare si publicitate.
La 3 profesionisti, reprezentand 37,5 % din totalul online controlat, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

Pentru abaterile constatate, profesionistilor li s-au aplicat 3 avertismente.
S-au dispus 3 masuri de remediere, prin corectarea sau completarea informatiilor prezentate pe site-urile de prezentare si publicitate, la care s-au constatat abateri.

Deficiente constatate privind:

1)Respectarea prevederilor OUG nr. 34/2014,  art. 6 alin. (6), referitoare la situatia in care profesionistul nu indeplineste cerintele in materie de informare: s-a constatat la 2 profesionisti:
jud Cluj: s-a constatat omisiunea informatiilor privind dreptul de retragere.

2) Respectarea prevederilor OUG nr. 34/2014, art. 11, privind exercitarea dreptului de retragere: s-a constatat la 1 profesionist:
jud. Giurgiu: din analiza site-ului pe care se comercializau produse cosmetice, s-a constatat faptul ca formularul de retragere postat nu respecta modelul prevazut in partea B din Anexa la OUG 34/20154.

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cosmetice direct din magazine:
  • sa achizitioneze cosmetice numai din magazine si/sau raioane specializate, unde se elibereaza documente de cumparare (factura, bon fiscal, chitanta fiscala), de care vor avea neaparat nevoie in caz de reclamatie; in plus, produsele originale nu se vand in afara lanturilor de distributie cum ar fi tarabele sau persoane fizice “cu sacosa”;
  • sa fie atenti la preturi, deoarece preturile mici propuse sunt dubioase, ele provin cu siguranta din filiere paralele ;
  • sa verifice daca calitatea ambalajului corespunde valorii produsului; sunt sanse mari ca un produs zis “de lux”, ambalat in punga de plastic sau intr-o cutie banala, sa fie de fapt o contrafacere;
  • sa examineze cu atentie eticheta, o calitate proasta a tiparirii poate ascunde o contrafacere;
  • sa stie ca unii producatori si importatori “de marca” au adoptat voluntar personalizarea unor produse cu eticheta – holograma, pentru securizarea lor si pentru protejarea marcii;
  • sa stie ca pe orice produs cosmetic trebuie sa fie inscriptionat numele sau denumirea producatorului ori a persoanei responsabile cu introducerea pe piata, ori al importatorului de produse din afara UE ;
  • sa stie ca majoritatea produselor trebuie sa aiba inscriptionata data de minima durabilitate precedata de expresia ”A se folosi preferabil inainte de”, urmata de data sau de detalii asupra locului de pe ambalaj unde se afla inscriptionata aceasta data, exprimata fie prin luna si an, fie prin zi, luna si an, si cu cifre arabe;
  • sa stie ca anumite produse precum cremele, nu au data de minima durabilitate ci au inscriptionat un simbol (PAO) constand intr-o cutie intredeschisa, pe sau langa care este mentionata perioada dupa deschidere in care produsul poate fi folosit in siguranta, in luni de zile (6, 12, 24 luni de ex);
  • sa stie ca sunt produse la care data de minima durabilitate este mai mare de 30 de luni si atunci aceasta nu se mai mentioneaza (cazul recipientelor sub presiune cum sunt deodorantele);
  • sa citeasca cu atentie eticheta si sa tina cont de orice avertisment pentru evitarea unor probleme ulterioare de sanatate.

whatsapp

aplicatie android ziar neamt

disclaimer ziarpiatraneamt.ro

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest site folosește cookies. Navigarea în site presupune acceptarea implicită a politicii de confidențialitate. Accept Citește mai mult

Politica de confidențialitate